To dager igjen: What to bring?

Skutt blir den som bringer med ting som ikke kan bringes med


Det har begynt å synke innover meg at jeg i fire dager skal befinne meg masse utendørs, og at det er stor risiko for å fryse, bli tråkket på, ufrivillig høre De Lillos og å ikke kunne sitte bekvemt mens jeg glor på folk. 

Jeg har ikke vært på festival siden Midnattsrocken i Lakselv i 1988. Den gangen var motivasjonen primært å få tak i mest mulig gratis alkohol, og dernest høre minst mulig på Mari Boine som slik jeg husker det, var non-stop på scenen i et helt døgn til ende. Det var dessuten gjørme overalt og dritkaldt, men tilgangen på gratis alkohol var noenlunde stabil, og når man er 19 år, hjelper det en god del.

I dag er situasjonen en annen: Er det dårlig vær, er jeg inne. Varmt er bedre enn kaldt, og sol er bedre enn regn. Blir det gjørme og kaldt på Øya blir jeg sannsynligvis sur og går hjem. Jeg kan ta med ting av ull for å motvirke frostskader og ubehag, man da melder det seg en ny bekymring. 

På ukespasset står det nemlig «Medbragt er ikke tillatt». Hva betyr det? Jeg skjønner at det ikke er lov å ta med alkohol, for sånn har det blitt i detta landet, men hva mer er det de mistenker meg for å bringe som de vil avverge? Er det lov å ta med en pute å sitte på og et stort ullsjal å vikle rundt seg? Er parasoll ok? Et lite PC-bord, smårutete duk og blomstervase? Andre trivsels- og komfortskapende tiltak som skjermer meg fra potensielle folk som kan tråkke på meg og som jeg kan låse fast og feste i påler jeg slår ned i jorda med en liten gummihammer?

Jeg vil gjerne ha innspill fra erfarne festivalfolk om hva det er nyttig og fint å ha med seg som ikke blir inndratt ved inngangen. Bare ikke prøv dere med forslag om regntøy eller støvler. Not happening.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes