ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Så satt jeg her da, inne i en leilighet på Tøyen under et teppe av pollenstøv og tomme nesesprayflasker. Heldigvis har jeg TV og en kartong rødvin, og skal gjøre et anstendig forsøk på å dytte til side selvmedlidenhet og brukte lommetørklær og se på Eurovision Song Contest. 

Det innebærer at jeg gjør som tidligere år: babler usammenhengende, injurierende og selvinkriminerende om musikk, tekster, antrekk og sceneshow. I år har jeg ikke sett så mye som et minutt av semifinalene (har glemt det), og jeg har heller ikke hørt det norske bidraget i sin helhet (har ikke husket å gjøre det), så jeg aner ikke hva Europa kommer til å kaste etter meg i år. 

Med andre ord; Jeg trenger drikkelek, og foreslår at den blir omtrent som tidligere år. Drikk om noe av dette skjer:

  • Helhvitt antrekk
  • Pappadansing
  • Malplassert rapping
  • Pyroteknikk.
  • Etnisk musikk
Klar? Gå!

Kl. 21.02:
Siden Ukraina vant i fjor, er vi i Liverpool i år. Man skal ha sovet lenge under både steiner og pollenstøvtepper for å forstå at Ukraina nok har andre ting å bruke penger på enn en gigantisk musikkfestival, men hvorfor vi endte opp i Storbritannia, er ikke godt å si. Min teori er at BBC ønsket å tømme hele underholdningsbudsjettet slik at de kunne forsvare å dempe dekningen av kongekroningen i forrige uke. 

Var det prinsessen av Wales som satt der i et slott og spilte pianoarrangement til fjorårets vinner? Var det? Det så veldig ut som henne. Jeg tror det var henne.

Kl. 21.08:
Husker ikke når de begynte med deltakerinnmarsj som om det var OL, men jeg synes fortsatt det er litt nytt og uvant.

Kl. 21.12:
Dette er bare kaos. 4-5 land om gangen trasker inn til "Sweet dreams" av Eurythmics, så kutter det plutselig over til tidligere ukrainske deltakere og så er det over til mer marsjering til familievennlig techno. 

Kl. 21.16:
Graham Norton! 

Kl. 21.23:
I Østerrike satt det i fjor høst noen voksne mennesker og lurte på hva de skulle ha som bidrag til årets 2023. "Hva med fred og at barna er fremtiden og sånn", sa en av dem. "Nei!", sa en annen. "Vi må lage en sang om Edgar Allan Poe!". "Jaaaa!", ropte alle sammen. Så da ble det sånn.

Kl. 21.26:
Portugal mikser tango, paso doble, kabaret og folkemusikk til noe som høres ut som alt og ingenting og dette kommer ingen til å stemme på.

Kl. 21.30:
Siden Østerrike valgte Poe, fikk Sveits lov til å synge om usikre tider, pasifisme og hvordan vil nå ting egentlig bli i fremtiden. Det må være lov å påpeke at det er dritlett for et nøytralt land som aldri har brydd seg eller tatt ansvar for andre enn seg selv, å sende en pjokk som med straight face synger at han ikke vil bli soldat. Det nærmeste han kunne kommet noe militært er vel Sveitsergarden som vokter Paven.

Kl. 21.35:
Blanka Solo høres ut som en gjennomsiktig appelsinbrus, men Blanka er altså en polsk artist og sangen hun synger heter "Solo". Polsk halvreggae er ikke en veldig vanlig sjanger, og jeg tviler på at vi får høre denne i leskedrikkreklamer rundt påsketider. Neste!

Kl. 21.36. 
Vi har altså allerede vært gjennom Sveits og Østerrike, men likevel sier Marte Stokstad som er norsk kommentator at "Nå kommer landet uten kystlinje!" om Serbia. Serbergutt er søt som bare det, men sangen er rar og veldig fragmentert.

Kl. 21.43:
Frankrike har ikke vunnet siden 1977. De har en helt ok sang, men hvorfor må franske sangere alltid være så dramatisk? Jeg blir veldig sliten og må tørke øynene av dette.

Kl. 21.50:
Nå er det Kypros. Pussig nok sier ikke Stokstad noe om at Kypros ikke har annet enn kystlinje, kanskje fordi det er sant. Kyprioten er en tro kopi av Viktor Krum, verdenskjent quidditchspiller fra Bulgaria.
Viktor fikk med seg Hermione på skoleball, og da ble Ron dritsur. Hva Kypros-Viktor tenker på nå, er ikke godt å si. Det meste av sangen står han foroverbøyd med god knebøy slik man gjør når man tenker og synger noe inderlig.

Kl. 21.53:
Spania synger noe som høres ut som musikktema fra Homeland. Veldig etniske greier. 

Hvit bukse. Jeg mykner opp drikkelekens kulepunkt 1.

Kl. 21.57:
Jeg har forstått det sånn at Norge, Finland og Sverige er favoritter i år. Jeg har aldri hørt Loreens sang, så dette blir interessant. Primært mener jeg at Sverige alltid bør sende menn med lett skjeggvekst og pen hud, men ingen hører på meg.

Kl. 21.58:
Loreen er pollenallergiker. Annen forklaring på hvorfor hun prøver å presse alle tonene gjennom nesa, men bare møter motstand, finner jeg ikke. Johoho, synger hun i et sceneshow som er rappet fra Madonnas "Frozen" fra 1997. 

Kl. 22.04:
Børud-familien har en albansk avlegger som er neste ut. Og ja: Dette er etnisk og folkemusikk og skål og hei og demp volumet for dette var slitsomt og gå på do og sprett en vinkartong til og kom tilbake om 2 minutter.

Nå er det faktisk en ekte pappa på scenen (en mamma og tre søstre også), og tror du ikke pappen pappadanset med et rødt lommetørkle! Skål igjen!

Kl. 22.07:
Nå kommer Italia. Siden jeg ikke klarer å finne noe galt med Italia på noen områder (bortsett fra at de tøyser mye med politikk og valg og sånn), holder jeg alltid litt med dem. De stiller med en sanger som heldigvis synger på italiensk, og for øvrig ser ut som han kommer rett fra 56. forestilling av Jesus Christ Superstar. Jeg liker dette fordi jeg liker italiensk popmusikk.

Jeg tror han spilte Peter og sang om tre hanegal, fornektelser, anger og svik. Det så sånn ut.

Kl. 22.15:
Var det ikke for noen år siden at temaet for ESC var broer og brobygging? Mener det. Endelig har denne ballen blitt plukket opp, og det er det Estland som har gjort. Sangen heter "Bridges" og damen synger at hun har tilgitt seg selv for alle løgner hun har fortalt. Jeg er ikke helt sikker på om omforlatelsesinstituttet fungerer på den måten, men det er ikke mitt problem siden jeg sannsynligvis ikke har møtt henne. Jeg har bare vært i Estland i 2,5 dager og mesteparten var i en by som het noe som ligner på Tofu. Der var jeg stort sett innendørs med 200 quizere, og uten å dømme noen (joda, litt), tror jeg ikke artisten fra Estland var med der.

Kl. 22.17:
Jeg er jo født og oppvokst en handletur fra Finland og kommer fra Kvenhovedstaden Vadsø. Det har ikke alltid gjort at jeg liker det Finland driver med i ESC. På 70-tallet hadde de et bidrag som het "Lapponia" som vi sang i skolegården på Vadsø barneskole, også var det selvsagt Lordi. Nå har de funnet en raring, skamklipt ham og utstyrt ham med en refreng som faktisk er ganske tullete kult. 

Kl. 22.22:
Tsjekkia, du! Dette er bra! 6 damer i rosa som synger om at de ikke er dukkene dine. Det må man faktisk gjenta selv om det er 2023. Jeg tror jeg holder med disse. Det innebærer at de kommer på en av de 8 nederste plassene. Jeg er ikke noe god på dette.

Kl. 22.24:
Jeg gidder ikke lenger å harselere med at Australia er med i en europeisk konkurranse. Vi er vant til det nå, la dem synge, gå på taxfree og reise hjem.

Hjelp. Sangeren er snarlik vokalisten i Nickleback fra siden. Noen har nok fortalt ham det, for han har barbert bort alt håret på andre siden av hodet. Det hjelper ikke. Jeg er redd.

Sangen har et OK musikktema og refrenget har definitivt potensial, men man kan ikke ha en vokalist som ser ut som han spiser kattunger og bebier mens han tisser på solsikker og regnbuer.

Kl. 22.30:
Gustav fra Belgia kommer nå. Nei, det er er Terrence Trent d'Arby! Nei, det er Gustav. Dette er litt soul og mye pop. Lett å like for hele familien, men kanskje litt for ufarlig til å kunne gjøre det skikkelig bra? Hva vet nå jeg. 


Kl. 22.35:
Jøss, visste dere at hele verden kan stemme i år? Er det gjennomtenkt? Skal vi la kinesere og bolivianere og alt som er virkelig få avgjøre dette? Er ingenting hellig og forbeholdt Europa lenger? Greit nok å slippe inn saueklipperne fra andre siden av kloden, og vi har blitt vant til at de sentralasiatiske landene Georgia, Armenia og Aserbaijan er europeiske i fotball- og ESC-sammenheng, men hvorfor må gjøre kåring av vinneren bli en global beslutning?

Kl. 22.38:
Å, en nydelig liten sang som fortsetter å være nydelig, og jeg frykter bare at hun skal sprette opp og skifte tempo og rytme.

Kl. 22.39:
Jupp, der skjedde det. Når sluttet en sart ballade å være nok i seg selv? Jeg tror det skjedde da de fant ut at det ikke holder med en billedskjønn sanger hvis ikke stemmen holder. Da begynte de å pøse på med koreografi og strofer som ikke krever særlig mye stemmekontroll. Sånn som Armenia i år. 

Da var det noe annet med Nora i 1960, ja. 

Kl. 22.42:
Logistikkansvarlig i kostymegarderoben har en forferdelig vanskelig jobb når annet hvert land har med seg Game of Thrones-inspirerte sceneantrekk. Moldova har dessuten med seg hårpynt med lange horn og en pitteliten fløytespiller. Trommer og bængbæng og nå ser jeg at jeg glemte å sette inn etniske elementer i drikkeleken. Det beklager jeg. Heldigvis kan jeg redigere, så bare lat som ingenting.

Kl. 22.47:
OK, nå kødder dere, Ukraina. Dere kan ikke fortsette å sende bra bidrag og så komme året etterpå og si at det er krig og greier hos dere så noen andre må arrangere og ta regningen. 

Dette var faktisk en fin sang!

Kl. 22.50:
Alessandra. Dette er jeg spent på. 

Kl. 22.52:
Jeg har forstått det sånn at Grand Prix-klubben mener at NRK har vært gnien på sceneshoweffekter. Alt vi har med oss til Liverpool er noen strobelys og et par 20 år gamle lysrør som blinker og er i ferd med å gå ut. Jeg må si jeg er enig. Det ser litt tynt ut, men hun var da bra? Treffer høye toner og har folk som danset som om det gjaldt livet. Kostyme var levert av tekstilindustrien i Gondor, så det ut som. Jada, vi kommer ikke sist i år.

Kl. 22.55:
Tyskland er Tyskland og noen ganger kan de avsindige greiene de finner på være befriende. Så også nå. Man må bare ikke se for nøye på sangeren som har sydd om den blanke, røde kjolen Mia Gundersen brukte på 80-tallet og derfor bare hatt tøy nok til ett bein. Sangen er det nemlig ikke noe i veien med. Men det er slett ikke sikkert noen stemmer på dem. 

Kl. 22.58:
Litauen er lei seg, synger de. Det er jo dumt, men hva kan man gjøre? Hun vil at en eller annen skal bli hos henne og synger sårt om det, så skifter sangen tempo og et bittelite gospelkor kommer til og dette blir et sammensurium slik at det nå mangler bare en diger tromme og et trekkspill for at kaoset skal være fullbyrdet. Kjolen er rød, men jeg synes den burde være hvit. Skål.

Kl. 23.02:
Israel kommer med årets mest omfattende lysrigg, sier Marte Stokstad. Siden hun bommet på grunnleggende europeisk geografi tidlig i programmet, er jeg litt tvilende til faktaene hun kommer med, så vi får bare se hva som skjer.

Kl. 23.04:
"I've got the power of a unicorn". Hva ER det for vås? Hysj, Israel. Vær stille, dra hjem. 

Kl. 23.07:
Slovenia har en trivelig poplåt. Sangeren gjenbruker en blomstrete bluse han har fått av tante Adriana, det er falsettkoring og i sum er dette lett å like. Også for meg. Han synger på slovensk så jeg kan ikke engang finne noe teit i teksten.

Kl. 23.11:
Kroatia stiller med en trupp som har latt seg inspirere av Village People i klesveien, mens sangen finner sin naturlige plass i alle morsomdustete ting vi forventer å se i denne konkurransen. Ofte er det Ukraina og Israel som har tatt dette ansvaret, men Kroatia forlangte å få stafettpinnen i år. Jeg lurer på om de synger om Korona mens de kler av seg alle klærne sine. 

Kl. 23.15:
Storbritannia er siste land ut. Det betyr at det kan bli veldig bra, men de siste årene har det ofte vært veldig dårlig. 

Mae er nervøs, stakkar. Da er det ikke så lett å puste, og pusting er viktig i sang. Refrenget er "datarattarara" fem ganger på rad, og det er lettere for henne, heldigvis. 

OK, dette tar seg opp, og det kan være denne blir spilt på foampartys på Ibiza og nattklubber i Berlin i sommer, men det er vel det Mae kan håpe på.

Kl. 23.20:
Nå skal det stemmes. Hvis noen vil kjøpe stemmene mine, er det bare å vippse meg 5 kroner pr. stykk. 

Kl. 23.27:
Sam Ryder? Ja, stemmer. Det var han som ikke vant i fjor. Det likner på ham. Alternativt kan det være han islandske som sang i Just4Fun i 1991. Begge er relevante å bruke i pausenummer. 

Kl. 23.40:
Nå er det usammenhengende pludring fra de fire programlederne som snakker i munnen på hverandre og tilfeldige mennesker de snakker med. Alle er glade for å være der og for at det er så fantastisk, og hun som var programleder i 1982 blir overveldet over å tenke på at showet var mye mindre for 41 år siden. Så er det mer babling om at i kveld skal det faktisk kåres en vinner!

Kl. 23.46.
Noen synger "Imagine". Det var bare det som manglet. Ellllller .... skal vi håpe på at Nicole kommer og synger "Ein bisschen Frieden" og at noen durer i vei med Hallelujah? Israels, Händels eller Cohens versjon - det er valgfritt.

Kl. 23.48:
I stedet får vi hun artige som vant for Israel for noen år siden. Hun er Tolkien-entusiast og har kledd seg ut som Shelob.

Kl. 23.55:
En kavalkade av 80- og 90-tallshit fremført av tidligere ESC-deltakere som ikke vant og ingen verken husker eller har tenkt på siden de var på TV i to og et halvt minutt for noen tiår siden.

Og der kommer jammen "You'll never walk alone" også. Vi er jo i Liverpool. 

Hva synes Everton-tilhengere om dette, tro?

Kl. 23.58:
Lite er så gripende som folk - og særlig programledere - som blir rørt av egen synging. Nå må da det være slutt på lavbudsjettunderholdningen så vi kan gå over til stemmegivningen. 

Kl. 00.05:
Næmmen, ABBA-Björn, jo! Han sier at han nesten ikke kan tro at det i dag er et ABBA-museum. Av alle ting, er vel ikke det som er mest imponerende. I Oslo har vi et småflaskemuseum. Alle kan lage museum.

Kl. 00.08:
Ekspertjury. For noe idioti. Det må bort, men enda et år må vi ta en kjedelig runde rundt for å avsjekke hva professorer og komponister mener har kunstnerisk verdi. Folkestemmene teller uansett mest. 

Kl. 00.25:
Det går jo ikke så bra for Norge, det gjør jo ikke det. Samtidig er Norge et land der folk er skeptisk til eksperter, så det er ikke sikkert det går så inn på oss hva en håndfull forståsegpåere fra San Marino og Armenia måtte mene. Dette kan jo endre seg når folkestemmene kommer, men jeg er bekymret for at dette skal avgjøres av seere i land som kanskje ikke har noe forhold til ESC. 

Nei, jeg er ikke bekymret. Jeg er forbanna.

Kl. 00.28:
Dropset fra Italia sier "Representing Italy is representing love and peace". Det er gøy.

Kl. 00.50:
Nå begynner det å nærme seg en slags begynnelse på en avslutning. Det skal leses masse tall i form av stemmer fra Folk Flest, og så er det noen som vinner til slutt. Det kan bli hvem som helst.

Kl. 01.00:
Da ble det Sverige. Finland fikk flest stemmer fra folk, og Norge endte på 5. plass totalt. Det er jo helt topp. Takk for i år og nattinatt!
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes