HLM21 - dag 3: Jeg vet ikke hva som skjer

 Liveblogg for dag 2 finner dere her, og dag 1 er her.

Kl. 09.05:

"Det er jo veldig mye bra fokus", begynner skalden med å si, og dermed er vi i gang med tredje og siste landsmøtedag. Skalden har laget en sang om Bykle etter melodi av Odd Nordstuga, den om grisen, vet dere. 

Ikke OK start på dagen for meg.

Kl. 09.10:

Litt av en kontrast når Henrik Asheim får ordet. "Mer Henrik og mindre skald." Det skulle stått på min landsmøtebutton, for i gamle dager var det buttonsmaskin på landsmøtene. Det var gøy. "Bygg hangarskip nå", sto det på en jeg lagde. "Mer taco", sto det på en annen.

Jeg er fortsatt glad i hangarskip og taco. Henrik også.

Kl. 09.20:

Henrik snakker om skolepolitikk. Han har jo egentlig ansvar for høyere utdanning, forskning og Botanisk Have på Tøyen, men kan ett og annet om grunnskole og videregående også.

I Høyre er vi glad i å bruke brøktall når vi kan. Noen brøktall er dårlige, som for eksempel at 1/5 går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Andre brøktall er bra, som målet om at 9/10 skal fullføre videregående skole.

Kl. 09.40:

Landsmøter har et helt eget byråkrati, og jeg mener det ikke i negativ forstand. Det er - og må være prosedyrer og et system som passer på stort og smått. Og det er mye stort og smått som man ikke legger merke til når det funker, men blir veldig obs på hvis noe går galt. Det går som regel bra.

La oss snakke om talerlister, for eksempel. Det kan utenfra se ut som at her er det litt sånn på Teams, at folk strekker en hånd i været og så får de snakke i tur og orden. Sånn er det ikke. Delegasjonene (som er fylker + sideorganisasjoner) har fått forhåndstildelt taletid som de må fordele mellom delegatene. Det er som regel flere som vil ha ordet enn kvoten kan fylle, så da må man prioritere mellom sakene og delegatene. Så fylles det ut skjemaer over hvem som skal snakke og hvilket tema de skal snakke om. 

Den store talerlisten settes deretter opp av Høyres Hovedorganisasjon, og deres drøm er en verden der skjemaene også inneholder hvilket standpunkt man har, ikke bare hvilket programkapittel taleren skal ta opp. Da kan talelisteredigererne prøve å fordele de ulike standpunktene, og også finne de som skal få snakke rett etter hovedinnlederne. Det ser ikke pent ut om de to-tre første er negative eller maner til kamp om noe som er veldig omdiskutert eller kontroversielt, men de kan godt komme litt spredt utover lenger ut i debatten.

Kl. 09.55:

Så hva gjør du som delegat når du er opptatt av å komme på et bra sted i debatten? Da snakker du med din slue fylkessekretær som vet at det beste er å komme på de 3-4 første plassene etter hovedinnlederen. Da sitter nemlig folk i ro på plassene sine. Noen noterer kanskje flittig ned på en liten blokk det som sies fra talerstolen, og oppmerksomhetsnivået er generelt høyt.

Men så etter noen talere, blir man rastløs. Man ser seg rundt, stirrer ned i kaffekoppen, sjekker Facebook eller sender meldinger hit og dit. Og så går man ut av landsmøtesalen, og henger ved kaffemaskinen i foajeen og bedriver landsmøte-smalltalk med kjente og ukjente, helt til det kommer en oppgitt Høyre-ansatt og sier at man må komme inn i salen fordi halvfull sal ser ikke bra ut på pressebildene.

Sånn er det altså når det er fysisk møte. Hva som skjer på digitale møter, er ikke godt å si. De fleste har slått av kameraet (fordi det har vi fått beskjed om), mens andre liker å vise ærlig frem hvor uoppmerksom de er. Drevne unnasluntrere vet selvsagt at de kan spille Minesveiper under landsmøtet, men da må de gjøre det i samme vindu som der PC-kameraet er. Da ser det ut som man følger med som besatt, og ingen vet at lydvolumet er skrudd ned til 1.

Kl. 10.05:

Så hva skjer i dag, da? Nei, det skal vel snakkes en del og så kommer det en skald, så blir det delegasjonsmøter hvor det også skal snakkes, så kommer det en skald og så skal det snakkes igjen.

Dette er det tentative programmet:


Kl. 10.10:

Slagene på skolekapitlet, altså de antatt jevne voteringene, ser ut til å være disse:

  • Nivåinndeling i skolen: For/mot
  • Frivillig 11. år i grunnskolen: For/mot
  • Mobilbruk i skolen: Skal rektor bestemme, eller skal det være en hovedregel mot


Kl. 10.15:

Før votering er det en dissensduell om mobilforbud, der fiskeriminister Odd Emil og Sandra Bruflot sitter i hvert sitt klatrestativ og debatterer. Jeg heier på Sandra som vil at rektorer skal bestemme.



kl. 10.40:

Votering er ferdig. Det blir nivåinndeling i skolen, frivillig 11. år og rektor skal få bestemme mobilbruk.

Vi er 25 minutter foran skjema, så nå snakker Jan Tore om at alle må få muligheter selv om de selvsagt allerede har fått mange av dem gjennom åtte perfekte år med Høyre i regjering.

Kl. 10.45:

Jan Tore tror ikke at folk vil ha livene sine planlagt på Arbeiderpartiets kontor. Det tror ikke jeg heller. Jeg tror sant å si at heller ikke Arbeiderpartiet tror det. Men kanskje noen andre, et eller annet sted, tror det? I så fall skal de vite at Høyre ikke synes at liv skal planlegges på Youngstorget. Hvis ikke det er eget liv, da. Da mener vi nok at folk som jobber på Arbeiderpartiets kontor, skal få planlegge eget liv selv om de jobber på Arbeiderpartiets kontor.

Kl. 11.00:

Nå holder vi på med kapitlet om familie og sånn. Her skal jeg stemme for å skrote kontantstøtten. Folk må gjerne være hjemme med barna sine utover foreldrepermisjonstiden, men det er greit at de finansierer det selv. Og hvis det er mor som blir hjemme, må hun passe på at hun ikke mister pensjonspoeng.

Kl. 11.10:

Vestland Høyre har fremmet forslag om obligatorisk merking av familiedyr, altså hund, katt, kanin og sånn. Dette er obligatorisk for kudyr og sauer, og plasserer ansvaret for at dyret har det bra. Jeg er veldig for bedre dyrevelferd, og skal stemme for Vestland Høyres forslag. 

Jeg skal også stemme for å beholde tredelingen av foreldrepermisjonen. Jeg kan godt utdype hvorfor, men tror jeg har gjort det et par ganger i tidligere års landsmøteblogger. Hvis du ikke kjenner debatten, kan du søke på "pappaperm". Hvis jeg har en søkeknapp, da. Det vet jeg neimen ikke.

Kl. 11.35:

Delegasjonsmøte igjen, og Heidi har lest bloggen min. Hun forteller at man kan godt ta pause om man vil det i stedet for å være i delegasjonsrommet, og at jeg kan gå på balkongen og kose med Livia. Så da gjør jeg det, jeg.

Kl. 11.40:

Jeg glemte helt å fortelle at vi har vedtatt å fjerne kontantstøtten og beholde tredelt foreldrepermisjon. Dessverre var det bare 1/3 av delegatene (blant dem Erna!) som stemte for dyrevelferdsforslaget, men det blir flere for hvert år. Jeg håper Vestland Høyre fortsetter å fremme forslaget.

Kl. 11.45:

Stefan har spurt om hva vi skal være obs på i neste votering. 

Jo, nå skal du høre:
Vi skal stemme for å nedlegge fylkeskommunen. Så skal vi stemme for å slå sammen flere kommuner, for let's face it: Vi har neimen ikke gjort en god nok jobb i første sammenslåingsrunde.

Kl. 11.50;
Nå behandler vi altså kapitlet om en god offentlig sektor. Det er det aller siste kapitlet, så vi kommer til å heve møtet rekordtidlig. Det er bra.

Min flinke kollega Lasse Lehre har hatt ordet og snakket om at det ikke er så lett å komme inn på boligmarkedet i dag. Det er sant.

Kl. 12.00:
Av og til blir det litt krøll når man skal lage voteringshefter, så da glipper noen forslag. 
Innlandet Høyre hadde opprinnelig fått hele redaksjonskomiteen med seg på et forslag om å "Nedsette et utvalg som årlig leverer forslag til regjeringen om innsparinger på statsbudsjettet for å begrense offentlige utgifter." 

Men forunderlig nok er det noen som ikke ønsker å begrense offentlige utgifter, så derfor kommer dette forslaget opp til avstemning. Da skal jeg stemme for. 

Jeg stemmer sjelden for forslagene fra Innlandet, kanskje til og med sjeldnere enn jeg støtter Rogaland Høyre. De er så veldig opptatt av hyttepolitikk, fjell, vidder og skyting av ulv, så jeg er på vakt når jeg leser det de foreslår. Jeg har lest forslaget om kutt og innsparinger, og finner ingenting om hyttefelt og rovdyr der, så da må det nok være greit.

Kl. 12.05:
Det er faktisk en ting rogalendinger er uovertrufne på, og det er å parkere. Neste gang du befinner deg i Stavanger, må du legge merke til hvordan de plasserer bilene sine på parkeringsplassene eller i gater der det er mulig å parkere på tvers.

Der vi kjører bilen inn og rygger ut, gjør de det omvendt. Det er fordi alle i Stavanger jobber med olje, og da har man innprentet beredskaps- og rømningsrutiner i DNA-et. Hvis det smeller skikkelig på et raffineri, må man bare se til helvete å komme seg bort derifra. Har du parkert sånn at du må rygge, kan du ikke bare dø, men du forsinker flyten ut fra parkeringsplassen for andre enn deg selv. Så dør dere alle sammen.

Gjør som rogalendinger, parkér smart.

Kl. 12.25:
Jeg er selv en dårlig parkerer. Det er nok fordi jeg sjelden kjører bil, men særlig fordi jeg slapp å lukeparkere da jeg tok førerprøven. Da ville jeg nok strøket.

Jeg tok nemlig lappen på lille julaften, så bilsakskyndige (som det het den gangen før Boerkrigen) syntes det var slitsomt å sende meg til Vadsø sentrum. Vi kjørte i stedet en rett strekning til flyplassen der det ikke var en eneste bil på parkeringsplassen, så jeg kunne kjøre rett inn i et parkeringsfelt og kjøre ut igjen og tilbake til trafikkstasjonen uten å måtte rygge en eneste gang.

Ikke hadde vi rundkjøringer eller trafikklys heller så om det hadde eksistert en light-utgave av bilsertifikat, burde jeg fått det. I stedet går jeg rundt med tillatelse til å kjøre store varebiler opp til 7 tonn. Det burde ta nattesøvnen fra folk i omgivelsene mine.

Anyways: Nå er det snart votering på fylkeskommune, kommunesammenslåinger og kuttutvalg.

Kl.12.35:
Vi har vedtatt å legge ned fylkeskommunen og sammenslå en hel bunt med kommuner. Ingen kommuner er nevnt ved navn, men bare pass dere!

Vi har også vedtatt å "sette ned en kommisjon for å vurdere prinsipper og virkemidler for god by- og stedsutvikling, herunder arkitektur, estetikk og nabolagsutforming." Jeg stemte mot. Dette bør kommunene klare å finne ut av selv, særlig hvis kommunene blir skikkelig store.

Kl. 12.40:
Da har vi enstemmig vedtatt det nye programmet. Det er stort, dyrt og detaljert. Hvis det skal printes ut, kommer store skoger på Innlandet til å bli hogd ned. Det er de sikkert for fordi det gir inntekter til treindustrien, men samtidig er de mot dersom de tomme hogstfeltene blir omgjort til hyttefelt.

Kl. 12.45:
Dirigentene har kåret Henrik til deres bestevenn, og i gave har han fått en pingvin, pokemonkort, øreplugger og en Rubiks kube. De har neppe vært ute og handlet dette i dag, så det kan være ting som er funnet i ryggsekkene og dokumentkoffertene til dirigentene. Uansett kjempehyggelig å gjøre ære på Henrik. Han har vært høyt og lavt hele helgen, som statsråd, innleder og redaksjonskomitéleder.

Kl. 12.50:
Høyre har sendt Ove Trellevik og Mathilde TG opp på et tak for å gire opp delegatene og fortelle hvor god vår politikk er, sammenliknet med andre partiers. Dette heter kontrasttaler. Det er ikke et ord, men siden vi har vedtatt å flytte språknormeringen ut av Språkrådet, kan vi bestemme oss for å bruke det likevel.

Kl. 12.55:
Dirigentene takker for seg. Ingen årsak.
Desinfiseringspersoner kommer og ordner opp på dirigentplassene, for der skal partiledelsen sitte.
Så skal Erna tale. Spent på om hun skal kansellere noen av vedtakene vi har gjort, men det ville vært rart. Bare spør Jonas Gahr Støre som havnet i hardt vær da han ble spurt om Aps abortvedtak som han stemte mot. Erna er smartere enn ham.

Kl. 13.05:
Erna har på nydelig, kongeblå kjole og oppsummerer alt vi har vedtatt.

Da tror jeg at jeg stenger landsmøtebloggen. Neste landsmøte må dere klare dere selv. Neste etter der også, og det etter der. 

Men en dag tar jeg over Senior Høyre. Yippiekayyay til da!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes