HLM 21- dag 2: Vei og vei og verdiskaping og så videre

Landsmøtedag 1 finner dere ved å klikke her

Kl. 08.45:

I Høyre har man tillit til enkeltmennesket, men ikke så mye at man stoler på at folk klarer både å stå opp om morgenen OG klikke på en møtelenke. Derfor har alle vært nødt til å logge seg på senest kl. 08.00, en time før møtestart. 

Jeg begynte attpåtil dagen med å havne i landsmøtelimbo i form av et digitalt rom som verken var plenum eller Oslo Høyres delegasjonsrom. Så der satt jeg, trøtt og sur, og måtte høre på en jeg er ganske sikker på er en ikke-navngitt statsråd som øvde på landsmøtetalen. Det var noe om å komme inn i skolegården i Klæbu på 17. mai og ingen der visste at vedkommende var med i Høyre. Jeg er spent på å høre denne historien i sin fengslende helhet kl. 09.09.

Jeg kom meg ut av rommet mellom himmel og helvete, og er nå et lite stykke lenger ut i Dantes sirkler, nemlig Oslo Høyres delegasjonsmøte. Her skravler vi om alt fra musikkpreferanser på 80-tallet til forsvarspolitikk.

Frem til møtestart kan dere se på denne tidsplanen som garantert ryker på en eller annen måte. I går avsluttet vi jo to timer før Høyres estimat, så her er det bare å holde ut og vente det verste.



Kl. 08.58:

Delegasjonsmøte nr. 32 i Oslo Høyre er fortsatt på forsvarspolitikk. På dette området må jeg få hjelp til voteringen fra enten Strikk, drikk og politikk-mennesker eller finne meg noen i salen jeg stoler på. På et vanlig landsmøte kunne jeg solgt stemmen min for drikkebonger, men her er jeg mutt putt alene. Landsmøtedag 2 begynner nå, og jeg håper for egen del at ikke skalden åpner det hele.

Kl. 09.02:

Skalden åpner med en ubehagelig versjon av O Sole Mio. Jeg må dempe lyden og hente meg te.

Kl. 09.10:

Det var samfunnshuset, ikke skolegården i Klæbu. De ligger ved siden av hverandre, så fort gjort å høre feil. 

Kl. 09.20:

Lindas farfar snekret seg en bil og kjørte til Gudbrandsdalen på 50-tallet. Dette må da være en Alf Prøysen-sang? Farfar er uansett et forbilde på kreativitet og utholdenhet, forteller Linda. Vi har data og vind, blå og grønn og gründere, og det er visstnok en linje fra den hjemmesnekrede bilen til dagens tech-gründere.

"Høyres distrikter er like mangfoldige som menneskene som bor der". Dette er en kjøleskapsmagnet waiting to happen. Jeg vil drive masse valgkamp hvis jeg får en kjøleskapsmagnet.

Kl. 09.30:

Samferdselspolitikk er det som aller mest får hjertene til å slå hos landsmøtedelegater, og nå banker de som aldri før. Dette er 17. mai to dager før tiden, og vi skal bruke en hel halvtime på å presse inn så mye som mulig om havnemudring, rassikring, jernbaneløsninger, NTP og helt sikkert noe om bredbånd til distriktene.

Kl. 09.40:

Siden jeg nå har åpnet google maps for å se på Klæbus infrastruktur og sosiale møtepunkt, kan jeg også fundere litt på forslaget om bro over Trondheimsfjorden. Dermed kan jeg fordype meg litt i hvor denne broen skal legges, men dette er uklart for meg. Skal den fra Levanger til Mosvik over Ytterøya? Fra Vigtil til Leksvik? Fra Trondheim til Vanvikan? Grostad til Stadsbygd, Lensvik til Kvithylla eller Selva til Hasselvika? Eller skal den erstatte fergestrekningen fra Valset til Brekstad? Dette må jeg få klarhet i før jeg legger min dyrebare stemme i potten.

Kl. 09.45:

Det er ingen forslag om bro over Trondheimsfjorden! Hvorfor snakker de om bro over Trondheimsfjorden da? Jeg er mer enn klar for å stemme for en bro, men da må jo noen foreslå det, ikke bare snakke om det. Nå ble jeg skuffet. Jeg er jo halvt trønder og er villig til å engasjere meg for denne broen, bare jeg får vite hvilken løsning man ser for seg så jeg kan konferere med min far om grunnforhold og topografi er egnet for bro.

Kl. 09.50:

Jeg tror trønderforslaget som lyder "Tillate lengre nedbetalingstid for ferjeavløsnings- og bompengefinansierte prosjekt som skal erstatte eller avløse ferje- og båtstrekninger, slik at flere fornuftige bro- og tunnelprosjekter blir økonomisk gjennomførbare", egentlig betyr "Bygg bro over Trondheimsfjorden nå!" Så jeg stemte for, og jammen tror du ikke det ble vedtatt!

Kl. 10.00:

Tina Bru innleder. Hun strikker dessverre ikke, men utover det, er hun perfekt. "Verdiskapingen skal opp, utslippene skal ned", sier hun. Hun har stilige visualiseringer av vindmøller og batterier og forhåpentligvis kommer det snart en oljeplattform i solnedgang.

Kl. 10.05:

Til sommeren skal jeg til Vadsø for å besøke faren min på 89-årsdagen hans. Jeg gleder meg helt sykt til å fortelle ham om broen over Trondheimsfjorden. Faren min er godt over gjennomsnittlig opptatt av broer, veiingeniør som han er. Jeg tror jeg kunne kraftmomentet, altså kraft X arm - som man må forstå for å skjønne hvordan man bygger hengebroer, før jeg kunne fortelle hva klokken er. I fotoalbumet fra USA-turen i 1980 er det påfallende mange bilder av broer, særlig hengebroer, med to små Skjånes-er oppstilt foran. Det kunne ført til at jeg ble en broskeptiker, men det er jeg ikke. Jeg elsker broer.

Kl. 10.15:

Nå er det noe havvindsgreier som pågår. Det er man både for og mot. Mulig det har vært noe om landvind også, men ikke noe som har brutt gjennom lydmuren til meg, her jeg sitter og tenker på hengebroer og om det snart er en pause.

Kl. 10.25:

Action! Liv Kari Eskeland livebygger med lekeklosser, spaghetti, vinkeljern og hammer. Dette er sånt jeg liker. Jeg vil heller se spaghetti i alternative bruksområder enn å høre skalder eller delegater synge. Jeg aner ikke hva hun snakket om, men det finner jeg kanskje ut i voteringsheftet. Kan det være dette: "Vurdere ordningen med anleggsbidrag for å skape en modell som ikke fungerer som en barriere, men et incentiv for nyetablinger"? 

Jeg tror ikke jeg vet hva dette er, men hvis det er det som skal til for å få nyetablinger og at nyetablinger er viktig, kan jeg sikkert stemme for. Må tenke litt på dette.

Kl. 10.40:

Oslo Høyre har fått gjennomslag mot redaksjonskomiteens innstilling og stemmene til partiledelsen! Det skjer neimen ikke hver dag. Denne gangen var det et forslag til et nytt punkt om å støtte etableringen av flere gjenvinningsanlegg for plast i Norge.

Det gjelder nemlig å finne forslag som kan komme i tillegg til, ikke i stedet for eksisterende formuleringer. Det er så mye lettere å stemme for en setning man ser foran seg i heftet enn å måtte bla opp i programforslaget og finne ut hvordan dette ser ut i en sammenheng når noe skal strykes og endres og plukkes på.

Nå er det nok fest og jubel rundt om på de digitale landsmøteplassene i Oslo Høyre. 

Kl. 10.50:

Jeg har fått et leserinnlegg! Eller er det et fanbrev? En ode? Jeg er uansett dypt rørt. Denne er sendt meg fra en venn, men det må da være helseministeren som står bak. Det er da ingen normale folk som skriver sånn? Tusen takk uansett, det er så godt å bli sett.



Kl. 11.00:

Nå nærmer det seg votering på justiskapitlet der de viktigste to voteringene handler om generell bevæpning av politiet (som jeg er mot) og å oppheve forbudet mot kjøp av seksuelle tjenester for å bedre sexarbeidernes situasjon (som jeg er for). 

Jeg er ganske sikker på at jeg da skal votere i tråd med redaksjonskomiteens flertallsinnstilling. Jeg skal for sikkerhets skyld følge med på delegat 77 Heidi så jeg er sikker på at jeg ikke tøyser det til for meg selv, politiet eller sexarbeiderne.

Kl. 11.05:

Dissensduell er egentlig bare en forhåndsfilmet debatt mellom to som ikke mener det samme. Heidi og Mahmoud Farahmand duellerer om politibevæpning, og Heidi er bunnsolid. Ingen kan beskylde henne for å være soft on crime, virkelig ikke. Hun forteller at hun bor rett ved Grønland. Eller Barcode, som vi andre kaller nabolaget hennes. Uansett er man meningsberettiget, uavhengig av hvordan nabolaget ser ut.

Kl. 11.15:

Det går altså an for en partiledelse og ymse statsråder å prøve å styre så mange voteringer at det kommer en backlash. Partiledelsen tapte voteringen om sexkjøpsloven, det blir ikke generell bevæpning av politifolk og forslaget om å beholde forbudet mot hatefulle ytringer i straffelovens paragraf 185 ble avvist.

Selv stemte jeg med flertallet hele veien, bortsett fra et forslag om å gi voldsutsatte muligheten til å få dekket opphold for kjæledyr på kennel når de bor på krisesenter. Det forslaget falt, og gjorde meg litt trist.

Kl. 11.25:

Kjell Ingolf Ropstad hilser landsmøtet fra et rotete statsrådskontor. Han snakker om at "når du har fått dama du er interessert i med på date, så drar du til og spanderer en restaurantregning som blir altfor høy". Men etterpå kan du jo bare dra til bestemor og bygge snømann i hagen hennes, så blir alt litt bedre. Han sa ikke det siste, da.

OJ!  Nå skal bevæpning og sexkjøp voteres over igjen! Hva i innerste granskau er det de driver med nå?!? Vi har votert over haugevis av dissenser de siste to dagene, men nå som partiledelsen har tapt, er plutselig voteringsgrunnlaget blitt vanskelig å forstå?!

Kl. 11.30:

Voteringene ble ikke snudd. Ha!

Kl. 11.50:

Nå er det på papiret pause, men ikke i Oslo Høyre. Vi er veldig, veldig, veldig glad i delegasjonsmøter. Jeg lengter etter et lydtett rom eller en stille balkong. Førstnevnte har jeg ikke, mens sistnevnte er fire meter fra meg, men likevel så uendelig fjern.

For øvrig tapetserer vi nyhetsfeeden i VG, bare avbrutt av en lei brann i Tromsø.


Kl. 12.40:

Det ble en slags pause der jeg brukte mesteparten av tiden på å finne ut når det er møtestart, og det er visst nå. Jeg brukte resten av tiden på å sitte i en regnvåt balkongstol og se tomt ut i lufta, og å stelle litt med plantene mine. Nå skal Bent innlede om helse og sånn, og jeg har stålsatt meg mot korte setninger og emosjoner.

Deretter blir det helsedebatt med en strøm av hverdagshistorier om egen og andres sykehistorier. 

Kl.13.15:

Dette går egentlig ganske greit for seg. Ikke for mange utleveringer av seg selv og andre, men gode innlegg om psykisk helse og kvinnesykdommer. Kvinnenettverket har fremmet et forslag om "utvikle flere pakkeforløp for å gi pasientene mer helhetlig behandling og prioritere kvinnesykdommer spesielt i dette arbeidet", og det tror jeg jammen jeg skal stemme for, hvis ikke Heidi synes jeg burde la det være. 

Vi stemmer litt som vi vil i Oslo Høyre. Vi skjeler til hva representantskapet har vedtatt, prøver å huske hva vi selv stemte da og så gjør hver enkelt delegat som de synes er best. Noen føyer seg etter vedtatt politikk i Oslo Høyre, mens andre er litt mer rebelske og husker at sannhetens og frihetens farligste fiender iblant oss, det er den kompakte majoritet.

Jeg er forresten dritsur på katten min. Hun har lagt seg på balkongstolen min og koser seg, mens jeg sitter her. Usolidarisk og unorsk oppførsel.


Kl. 13.35:

Jeg har ikke så mye å fortelle om nå. Det er som vanlig mange innlegg i helsedebatten, og vi skal høre seks talere til før vi kan votere.

Men: Jeg har fått en storm av henvendelser om den sjeldne planten jeg fikk på døra i går. Det tar så lang tid å svare hver enkelt, så da kan jeg gjøre det her.


Dette er en Epipremnum aureum 'shangri la'. Den er ikke halvdød og vissen, men skal se akkurat sånn ut. Kjemperar plante som er søster av gullranke som i femti år har vært en av de vanligste potteplantene i norske hjem. Denne skal vokse langsomt og forsiktig, og etter hvert få klatre eller henge. Vi må bli litt bedre kjent før jeg bestemmer meg om dette er en oppover- eller nedoverplante.

Kl. 13.50:

Vi skal jo behandle resolusjoner. Det har jeg helt glemt, men det er egentlig ikke så rart for forslagene er kjempekjedelige. En handler om barn og unge etter pandemien og en annen om at det er en usikker verden. I begge finner vi fine oppramsinger om at det ikke er så greit å være verken ung eller verden. I Norge og verden. 

Men først skal vi votere over helsekapitlet.

Kl. 14.10:

Sylvi Listhaug holder en usympatisk hilsningstale på 12 sekunder som bare er en kollasj av avisutklipp der Høyre har stemt mot ting FrP er for. Skjønner ikke hvorfor hun i det hele tatt ble invitert.

Kl. 14.15:

Jeg ble satt ut av Listhaug, jeg. Heldigvis er det pause frem til kl. 14.40 nå så jeg kan komme meg. Nei, det kan jeg ikke, for nå er jeg kastet inn i delegasjonsmøte igjen.

Kl. 14.35:

Om fem minutter starter vi på igjen, og da er programmet for resten av dagen slik:


Jeg har blitt skuddredd for hilsningstaler, men resten av dagen er det bare utlendinger som skal hilse, og de har nok fått bedre oppdragelse enn Listhaug.

Rykter skal ha det til at det blir en ny votering på forslaget til Kvinnenettverket som jeg refererte kl. 13.15. Forslaget falt med én stemme, men i Innlandet falt visst internett sammen akkurat da. Jeg stemte for forslaget sist, og skal gjøre det igjen.

Kl. 14.45:

Et lite bredbåndsbrudd i Gudbrandsdalen kan skape store virkninger i resten av landet. Den nye voteringen ga klart flertall til forslaget om pakkeforløp for kvinnesykdommer.

Kl. 15.00:

Jeg vet ikke helt hva vi diskuterer nå, men tror det er den første av resolusjonene, altså den som handler om barn og unge som ikke har hatt det så bra under pandemien. Oslo Høyre har mange talere her, så da må jeg følge godt med og stemme riktig i voteringene. Veien til totalitær makt i Senior Høyre blir vanskelig om jeg ikke om 15-20 år kan bruke Oslo SH som et springbrett.

Kl. 15.15:

Nå har vi en flott parade av alle som har hatt det vondt og/eller kjedelig under pandemien og som vi bør gi penger for ellers bryr vi oss ikke om dem. Jeg er veldig privilegert som primært bare savner fatøl og Italia. Oslo kommune kan hjelpe med det første, og staten kan hjelpe med det andre gjennom å få på plass vaksinesertifikat fort som f.. 

Kl. 15.40:

Vi er ferdig med vondt og vanskelig-resolusjonen, har vedtatt en uttalelse om at det er fint om vi kan få fortsette i regjering fordi vi har fått til så mye og vedtatt at Aleksej Navalnyj burde få det litt bedre og ikke sitte i fengsel.

Lurer på når vi skal dele ut Sjur Lindebrækkes Minnepris? Den fine prisen som vi deler ut til bråkmakere og opportunister i andre land, særlig de som styres av ulike former for kommunisme. Kanskje Aleksej kunne fått en sånn pris eller blir Putin sint på oss?

Kl. 15.45:

Torbjørn RI holder et flammende innlegg for eget endringsforslag som lyder "Vurdere om språknormeringen for bokmål og nynorsk skal flyttes ut av Språkrådet". Redaksjonskomiteen har avvist forslaget, og jeg er enig med dem. Jeg liker Språkrådet. De gir gode råd som man kan følge om man vil. Hvis man har lyst til å skrive gammelmodig eller finne opp egne definisjoner og rettskrivninger, må man virkelig gjøre det, men da må man også vite at sjansen er stor for at omgivelsene oppfatter deg som litt dust. 

Kl. 15.55:

Nå diskuterer vi altså kapitlet om kultur, idrett og frivillighet. Her er spillpolitikk den store saken: Skal Norsk Tipping ha enerett på pengespill, eller skal det innføres en lisensmodell? Oslo Høyre har tidligere vedtatt å støtte enerettsmodellen, men her kan det bli utbrytere og en jevn votering.

Man skjønner kjapt hvor dirigenten står i denne saken fordi han ikke bare tillot han tre (normalt to) replikker mot Tage Pettersens innlegg for lisensmodell, to av replikkene fikk Bent Høie og Tone Trøen. En liten anelse umusikalitet hos dirigenten som fort kan virke mot sin hensikt.

Kl. 16.15:

Dirigenten er irriterende opptatt av at innlegg og replikker skal stiles til dirigentbordet, og ikke til enkeltdelegater. Dette er jo bare tull, og er sånt man tydeligvis blir opptatt av når man sitter på Stortinget og er nødt til å stile alle innlegg til stortingspresidenten. Sånn har det imidlertid aldri vært på Høyres landsmøte. Forretningsordenen for landsmøtet legger nemlig ingen føringer på hvem man skal adressere når man står på (den digitale) talerstolen. 

Erna er meldt på talelisten. Hun skal sikkert legge lisensmodellen død. 

Kl. 16.20:


Erna snakker om frivilligheten og at den største inntekten deres kommer fra spill, og undrer på hvor klokt det vil være å invitere til usikkerhet om fremtidige inntekter. Da blir det neppe lisensmodell, men vi får se om replikantene Ola Svenneby (UH) og Erlend Svarstad Bøe (Troms) kan snu salen. Jeg tviler.

Kl. 16.30:
En kjapp dissensduell mellom Linda Helleland og Vetle Wang Soleim før vi går til votering over kulturkapitlet. Linda heier på Norsk Tipping, og Vetle heier på Maria Bingo og de andre. Eller: Jeg vet ikke om Maria Bingo er et bettingselskap, men et artig navn har de.

Kl. 16.40:
Lisensmodellen falt, og Oslo Unge Høyre kommer fortsatt til å motta grasrotstøtte, ikke minst fra delegat 109.

Kl. 16.45:
Torbjørn RI fikk flertall for forslaget om å vurdere om språknormeringen for bokmål og nynorsk skal flyttes ut av Språkrådet. 

Nå er det noen som hilser til oss på engelsk med veldig lav stemme. Jeg vet ikke hvem han er, men han prøver ikke å gjøre narr av oss. Det er hyggelig av en gjest.

Det var Donald Tusk! Så ignorant jeg er som ikke kjente ham igjen. Makan.

Kl. 16.50:

Tina er ikke bare olje- og energiminister, hun er også nestleder i Høyre. Hun har fått 24 minutter til å snakke om ideologi. Det blir befriende.

Kl. 16.55:

Hun ble fortere ferdig enn jeg hadde håpet. Skulle gjerne hørt mer. Nå er det "pause", altså ny runde med skald og deretter delegasjonsmøte nr. 477.

Kl. 17.18:

Skalden fremførte en slags sang til melodien av "Return to innocence" av Enigma. Det gjorde at dirigenten lurte på om han burde be det samiske folk om unnskyldning fordi skalden tøyset med joik. 

Det er ingen grunn til at han skal be samene om unnskyldning, i hvertfall ikke for dette innslaget. Sangen inneholder nemlig en sample av en sanggruppe som tilhører Amisfolket som holder til på Taiwan.  Et stykke unna Nordkalotten.

Så nå kan dirigenten be om unnskyldning for at han A) Ikke har lest forretningsordenen og B) Tror at alt som høres eksotisk ut, er samisk.

Kl. 17.20:

Nå deler vi ut Sjur Lindebrækkes minnepris, men jeg har ikke fått med meg hvem vi har gitt den til siden jeg har vært travelt opptatt med å lese om austronesiske folkegrupper i sørøst-Asia. Flagg i bakgrunnen antyder Moldova.

Kl. 17.22:

Ina skal snakke nå. Jeg liker alt med Ina, særlig fordi vi jevnt over har samme musikksmak og trives med å bo i Gamle Oslo. Åååå! Hun liker pingviner også! Snille pingviner. Jeg liker adéliepingvinene best. 

Adéliepingvin

Kl. 17.45:
Da er vi over på debatt om utenriks- og forsvarspolitikk. Her blir det toprosenter og Forsvarssjefens fagmilitære råd som visstnok er alfabetiske, men også om ting og tang i fremmede land. 

Oslo Høyre har fremmet et endringsforslag i siste liten, etter masse koseprat og go'blunking til andre delegasjoner. Vi vil "Øke bevilgningene til Forsvaret, slik at det møter landets sikkerhetsutfordringer, opprettholde NATOs 2 prosent-ambisjon og dagens nivå på minst 20 prosent investeringsandel, i tråd med Wales-vedtaket." Det nye forslaget er understreket. Jeg har fått beskjed om å stemme for dette, så da gjør jeg det. Når Heidi og Michael er samkjørte om noe, er jeg 99 av 100 ganger enige med dem.

Kl. 18.00:
Jeg er lei av skald. Jeg vil ikke ha skalder, jeg vil bare ha pause.

Skald viser film der han konsekvent kaller planeter ved feil navn. Dette klør i nerdehodet mitt.

Kl. 18.10:
Dårlig bredbåndsdekning til det tezschnerianske hus på Slemdal, gjorde at vi nesten gikk glipp av et veldig godt innlegg fra Michael. Redaksjonskomitéleder Henrik har redegjort for at komiteen elsker det omarbeidede forslaget fra Oslo Høyre og hyller det i lyriske vendinger. Neida. Men gøy for Oslo å vinne voteringer, da. Håper jeg ikke jinxer voteringen nå. Landsmøtet i Høyre er ikke så fan av Oslo. De liker Karl Johan, da.

Nå skal vi votere for og mot fremmede makter, prosentandeler og mye annet. 

Kl. 18.25:
Nå skal vi behandle uttalelse om at det er en utrygg verden. Margret Hagerup leder resolusjonskomiteen, og gir en kjapp innføring i FN og hvordan det nå er med alt dette internasjonale.

Kl. 18.45:
Det offisielle programmet er over, men nå kommer Stortingsrestauranten med spesialepisode. Det anbefaler jeg på det varmeste. Ha en trivelig kveld, jeg trenger rødvin. 

Blogges i morgen klokken 9!

Kommentarer

  1. Forventer ærbødig og begeistret dekning av havvind!

    SvarSlett
  2. Jeg skrev "havvind" et sted, gjorde jeg ikke? Begeistringen ligger mellom linjene, du må bare lete etter den.

    SvarSlett
  3. Verdens beste grasrotgiver <3

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes