HLM21 - dag 1: Compact Games uten Twist

Kl. 10.25:

Aldri har en helg vært så dårlig plassert i kalenderen for landsmøter enn akkurat denne. Inneklemt dag og 17. mai får seile sine egne små sjøer, for nå skal det altså gjennomføres heldigitalt landsmøte i Høyre. I september i fjor var landsmøtet halvdigitalt, og vi i Oslo Høyre satt i egen kohort på Deichman. Etterpå gikk jeg og noen andre på Scotsman, jeg drakk én øl, fikk korona og sånn gikk høsten. 



Men nå er altså alt heldigitalt. Delegat 109 Skjånes sitter klar på landsmøteplassen (aka hjemmekontoret aka spisebordet) på Tøyen. Alle delegater er pålagt å ha to dataskjermer åpne til enhver tid. I Høyre faller det nemlig lett for oss å bare gå ut fra at alle har minst én PC og en ekstra skjerm, eventuelt et nettbrett de kan beslaglegge en hel helg. "Det kan da umulig koste noe særlig mer enn en fjellanorakk og et par randoski", tenker vi.

Kl. 11.30:

Jeg har hatt en fokusgruppe jobbende en stund med å ta stilling til spørsmålet "Foretrekker dere at oppdateringer kommer øverst og nederst?" Fokusgruppen har landet på at de vil ha nye ting nederst, visstnok fordi de enten har tid til å scrolle, eller bare liker å gjøre det, Dette har lært meg at man ikke skal spørre fokusgrupper om noe man har en fast mening om selv. Jeg vil helst ha oppdateringene øverst, men når man har vært så korkete at man har spurt om andres meninger, ville det vært feil å kansellere leveransen deres.

Dette er uansett en grei anledning til å oppklare hva som kommer til å skje på denne bloggen dei neste tri dagane til ende. Jeg skriver liveblogg og har ikke forberedt noe som helst, så alt jeg skriver kommer til å være inspirert eller assosiert med Høyres landsmøte. Eller meg selv. Hvis jeg går lei, kan dette fort få innslag av å være en strikke- og planteblogg. Eller springende historier om egen oppvekst.

I det hele tatt: Det vil komme betraktninger, sarkasmer, oppover- og bortoversparking, muntre uforskammetheter og ryktespredninger. Tror jeg da. Vi får se hva som skjer!

Kl. 11.40:

Landsmøtet starter om 20 minutter, og her har dere dagens program. Det kan sikkert være nyttig å ha foran seg hvis dere faktisk ønsker å se selv hva som sies og gjøres, og ikke stoler 100 prosent på meg. Det finnes alltid noen sånne.


Kl. 11.55:

Så hva blir spennende i dag? Åpningen, så klart. Jeg er kjempespent på hvordan de har rigget til studioet på Hotel Opera der partiledelsen og dirigentene skal sitte. Blir det blomster? Blir bakgrunnsveggen sedvanlige bilder av fjorder og fjell? Husker de å få med bilder av mennesker som ikke er hvite, voksne menn? Kommer Erna i åpningstalen til å instruere delegatene hva de skal stemme, eller tar hun det når det kommer til votering? Og blir det musikalske innslag med noen som vi ikke aner hvem er, men nesten husker fra Idol 2006? Skal vi synge nasjonalsangen fra hvert vårt hjemmekontor, og hvor lurt er det, i så fall?

Kl. 12.10:

Det ble jente i beltestakk som sang "Ja, vi elsker". Og nå skal Erna snakke og blir introdusert til spredt applaus blant de ca fem som er i salen. Hun har på seg en kjole med cerisefargede blomster på indigo bakgrunn. Riktig pent. 

Kl. 12.20:

Jeg tror de rosa blomstene er blodstorkenebb, men de grønne bladene stemmer ikke helt. Det har også sneket seg inn noen lilla blomster på kjolen, og jeg jobber etter hypotesen om at det er iriser. Erna sier at vi må sørge for kompetanse i jobbene, og da må jeg gjøre god research i jobben som liveblogger. Kanskje jeg en dag kan ansette flere livebloggere og bli nevnt av Erna som en spennende start-up. Landsmøtetaler kan aldri bli for fulle av bedriftseksempler.

Kl. 12.30:

Innimellom talepunktene til Erna, får vi små filmer om vanlige folk som sier ting vi liker å høre, som for eksempel en rektor som synes fraværsgrensen er en bra ting. Hun heter Else Brigitte eller Birgitte, alt ettersom du tror på Høyres tekstavdeling eller henne selv. Hun virket uansett klok og relevant, så fraværsgrense blir det fortsatt, kanskje også i grunnskolen. Vi er jo aller mest kry av oss selv når noen er enig med oss eller sier ting som vi tror vi også har tenkt og sagt selv. 

Kl. 12.45:

Erna er ferdig og vi får se ny film som skal oppildne oss. Masse korte klipp fra valgkamper og Erna som klemmer på Elton John og andre velgere. Til og med et klipp fra Øyafestivalen, og da ble jeg glad og trist på en gang. 

Vi går nå videre på den nøye regisserte talerlisten. De fem første skal gjenspeile mangfoldet i Høyre på alle mulige måter, men så mye mangfold som det er i Høyre, er det neppe plass til. Vi skal favne om verdikonservative, liberale, liberalister, pragmatikere og Rogaland Høyre, og selv i disse gruppene er det intern uenighet. Bortsett fra i Rogaland Høyre. Der står de samlet som et av beina på Troll A-plattformen. 

Kl. 12.55:

Unge Høyre-lederen delte ikke ut gave til Erna! Det er oppsiktsvekkende. Unge Høyre-lederen har ALLTID delt ut en ironisk og vittig gave. Dette er nytt og rart. Det som ikke er nytt og rart, er at folk bruker taletiden sin på å fortelle om egne diagnoser. Ola Svenneby - altså UH-lederen - fortalte om at ritalin er amfetamin, og det var i grunnen et knakende godt argument for rusreformen. I helsedebatten som kommer i morgen, vil det komme enda flere diagnoser, både selvopplevde eller i nær familie. På Høyres landsmøte er det vage grenser mellom privat og personlig.

Kl. 13.05:

Digitale møter er befriende i hvordan vi alle er like. Karismatiske mennesker som er vant til å være en sånn som får all oppmerksomhet bare de kommer inn i et rom, er med ett blitt akkurat som alle oss som trives best uten så mye styr. På skjermmøter er vi alle i samme båt. Glemmer du å slå på mikronen, eller i farten unmuter deg selv under innlegget, kan du ikke selge leiligheten i Nice eller ta ned et Peder Balke-maleri fra veggen for å komme deg unna. Du har to minutter på deg, og får ikke noen ny sjanse.

 En tapt mulighet er en mulighet du har gått glipp av, som jeg pleier å si.

Kl. 13.10:

Dirigent Tom Christer er glad i dikt og kvad, og forteller at nå skal vi få høre en skald. Høyre har hyret inn Anders Hoff fra Raske Menn, og han skal skalde gjennom hele helgen. Han er vanligvis flink, så dette kan bli koselig. Det gjør selvsagt at vi går glipp av talere som forteller om diagnoser, riksveier og Forsvarets begredelige tilstand, men det får gå.



Kl. 13.20:

Nå har vi trent på å votere. Da må vi ha på kamera sånn at noen kan passe på at jeg er meg og ikke har solgt delegatplassen min til noen slemme lobbyister eller kommunister.


Jeg er nummer 109 og jeg syntes det var trygt å stemme mot hva det nå var testvoteringen handlet om. Her ser dere også at Erna har forlagt telefonen sin eller er opptatt med noe annet som jo statsministere og partiledere ofte må være.

Kl. 13.25:

Her er de neste på talerlisten.


Legg merke til hvor nøye taletiden er fordelt mellom fylker og landsdeler. Siden dette er en beretningsdebatt, kan folk snakke om nøyaktig det de vil. Så får vi se om de snakker om det de vil, eller det de har fått råd om å ta opp fra Høyre sentralt.

Kl. 13.30:

Heidi Nordby Lunde er #minfylkesleder. Hun minner om dystre spådommer fra rødgrønn side før valget i 2013, og har til og med besøkt Riksarkivet for å finne frem gamle papiraviser.


Det er det som er så bra med Heidi: Hun er alltid godt forberedt og velformulert.


Kl. 13.40:

Nå funker denne bloggen bra. Ola Svenneby har nemlig meldt tilbake at "Erna får gave fysisk ved første anledning, altså! Begrensningene i taletid krevde knallharde prioriteringer.". 

Det var en lettelse og en bekreftelse på at medlemsskapet i Unge Høyre er verdt de årlige 750 kronene i kontingent.

Jeg sov litt (nei, jeg blogget) under åpningen, og fikk ikke med meg om landsmøtet sendte telegram til Slottet. Gjorde vi det, eller ble det også droppet pga. knallharde prioriteringer? 

Dette har jeg spredt ubegrunnede rykter om på tidligere landsmøter. Det førte til en storm av meldinger i alle tenkelige kanaler om at "LØGN det ble sendt telegram og det du skrev må du rette opp med en gang!!!". Så da tok jeg en runde i foajeen, stakk innom baren, toalettet og KLPs stand for å snakke litt med dem. På denne lille spaserturen møtte jeg folk fra Høyres Hovedorganisasjon som sa at de hadde sendt telegram, eller ikke telegram da, men en e-post som var avklart med slottet i forkant så det jeg skrev var ikke sant, altså.

Kongehuset er usannsynlig viktig for mange folk, og et landsmøte uten telegram til kongen, er utenkelig. Men jeg har altså ikke fått med meg om man husket det i år, men jeg har nå en gang en velutviklet evne til å fortrenge. 

Kl. 13.50:

Jeg har slått av kameraet. Jeg må nemlig vanne en begonia. Det er ingen eufemisme, men en plante som er kjempetørst. Jeg tror kamerapåbudet kun gjelder under voteringer. Om ikke, regner jeg med at noen sender meg en tydelig beskjed.

Kl. 14.00:

Normalt ville jeg ikke hatt hemninger mot å ta bilde av folk som står på talerstolen iført blå bygningsarbeiderhjelm, men det blir liksom så mye nærmere når de fyller en hel skjerm og ikke bare er en blå prikk 40 meter unna. (Oslo Høyre blir alltid plassert et godt stykke bak i salen)

Uansett: Nå har jeg sett en person med blå hjelm. En rekke talere har enten hatt problemer med mikrofonen, befinner seg på stedet med shitty bredbåndsdekning eller har mutet seg selv. Overraskende mange holder taletiden. Det er nytt og spennende og bør være et eksempel til etterfølgelse. 

Kl. 14.25:

Nå har vi delegasjonsmøte. Flinke sekretariatet har gjort en god jobb med å sette opp alle endringsforslagene vi skal votere over, sammen med en oversikt over ymse vedtak Oslo Høyre har gjort den siste tiden. Den kan være nyttig, så jeg blir minnet på standpunkt jeg har tidligere har vært uenig i og kan vurdere om jeg fortsatt mener det. Det blir vel fort sånn. 

Jeg må finne meg noen stemmeledere i form av folk jeg stoler på og mer enn ofte er enig med. Det er lettere i landsmøtesaler. Der må man bare orientere seg frem til hvor de sitter og hvilket delegatnummer de har, og så sitte oppvakt og følge med når de hever og senker skiltet sitt. Da slipper man å tenke så mye.

Jeg skulle så gjerne hatt en delegatoversikt for å finne en god stemmeleder. Kan noen hjelpe med det og sende til kskjanes@gmail.com? Jeg skal ikke publisere den, det er bare hjelp til selvhjelp.

Kl. 14.45:
På delegasjonsmøtet dekker vi de fleste områder, fra om det er problematisk at termokoppene våre er produsert i Kina (det går helt fint) til nordisk forsvarssamarbeid som er en bra ting, men problematisk at ikke alle land er med i Nato. Jeg skjønner ikke land som ikke synes det er kult å være med i Nato. Jeg skal bruke min markedsmakt og kun besøke Nato-land når murene åpnes igjen. 


Kinaprodusert kaffekopp som hater oppvaskmaskiner.

Kl. 14.55:
Men vi har ikke bare fått kopp levert på døra, vi har fått treningsstrikker også. Jeg vet ikke hvorfor.


De kom med en bruksanvisning, men den har jeg visst sendt til resirkulering. De er litt for brede til å brukes som hårstrikk, så jeg må finne alternative anvendelsesområder.

Kl. 15.00:
Og vi spiller Høyrestrikkflagg!


Hvilket land har dette flagget? Jeg tror jeg har et kommentarfelt her et sted, så svar gjerne der.

Kl. 15.05:
Endelig begynner vi med alle feilinntegningene, altså folk som har kommet borti "jeg vil ha ordet"-knappen. Det viste seg at ingen ønsket ordet til et eller annet som jeg gikk glipp av fordi jeg er dypt begravet i å lage flagg.

Men nå skal vi behandle lovendringer. Dirigenten forteller at vi skal få en Quiz Back der vi skal votere. Jeg elsker jo quiz, så det blir stas. Jeg tror jeg skal bruke to minutter på å lese lovene i full fart så jeg svarer rett og vinner quizen.

Kl. 15.25:
Pause frem til halv fire, og da blir vi automatisk kastet over til et delegasjonsrom. Vi har ikke noe usnakket, og da kan man bruke tiden på å spørre rundt seg med umutet mikrofon om laken skal i tørketrommelen, mens jeg lager nye flagg.

Ja, og OK, da. Vi sendte telegram til kongehuset. Godt noen følger med. Man kan jo bli oppslukt i quiz backer og flaggquiz og mye annet.

Kl. 15.30:
Vi har en vinner! Delegat 98 Kristoffer Gustavsen kjente igjen flagget til Barbados. Dermed er vi klar for en ny runde, og vi spør "Hvilket flagg er nå dette?"


Kl. 15.40:
Torbjørn innleder om folk som jobber, ikke jobber, vil jobbe, kan ikke jobbe og en del andre. Jobb er viktig, og bedrifter er viktig. Bedrifter må være greie og ansette folk, hvis ikke får vi ikke arbeidsledigheten ned. Det er nok her det med arbeidende kapital og Høyres nye standpunkt til formueskatt kommer inn.

Der vi tidligere var tydelige på at vi skal fjerne formueskatten, nettopp fordi den straffer privat, norsk eierskap, mener vi nå at det er skatt på arbeidende kapital som skal fjernes. Det er mulig noen har klart å definere uttømmende hva arbeidende kapital er for noe og hva ikke-arbeidende kapital er, så send meg  gjerne en lenke. Jeg liker lenker.

Kl. 16.10:
Det er en del debatter som har blitt avlyst i forkant av landsmøte. Heidi har fortalt om dette til VG, og jeg er enig i hvert et ord. Det er ikke en god ting å invitere til forslag, kalle landsmøtet for "Norges viktigste politiske verksted" og så tar man plank, sag, spiker, hammer, høvelbenk, maling og smøreolje ut av verkstedet. (Jeg er ikke helt fornøyd med den allegorien, men ok). 

Når partilederen går ut og avlyser debatten om sexkjøploven og nedsalg i Equinor, en av nestlederne advarer mot at man skal få kjøpe juleøl i butikker og statsråder går ut og uttaler seg om taxfree-ordningen som om det ikke skal være en reell debatt om dette, blir jeg sur. Jeg er heller ikke alene, heldigvis.

Det blir vanskelig å rekruttere nye tillitsvalgte når de som i dag har verv, ser at det ikke hjelper å arrangere møter og høringer i programarbeidet, når forslagene og debattene blir kansellert i forkant av landsmøtet. Hva er vitsen med å ha gode, prinsipielle debatter på landsmøtet når alle vet at skulle forslagene mot formodning bli vedtatt, kommer de ikke til å bli fulgt opp?

Vi er i ferd med å bli en diger fokusgruppe der vi får lov til å si hva vi mener, og noe annet skulle tatt seg ut. Men programprosessen har fått et ganske tydelig skinn av å være en illusjon der vi like godt kan be regjeringsapparatet om å sette opp stortingsprogrammet selv. 

Oooooj! Der ble jeg avbrutt midt i ranten av en delegat som sang "Optimist". Ble litt satt ut nå.

Kl. 16.20:
Debatten handler nå om landbrukspolitikk. Det nærmeste jeg kommer gårdsbruk her jeg bor, er Tøyen Hovedgård og den ligger i Botanisk Have der alt er velstelt, blomstrende og pent. Hvis du aldri har vært i Botanisk Have, bør du ta deg en tur. Ikke rot bort tiden din på Karl Johan, men ta t-banen til Tøyen.
Hvis du ikke liker Oslo-folk, kan du holde deg på Karl Johan. Det er en gate som vi har seksjonert ut og frigitt til turister som synes det er slitsomt med storbyer, men liker maten på Egon og TGIF. 

16.25:
Delegat 98 Kristoffer Gustavsen fosser videre, og han identifiserte lett flagget til St. Vincent og Grenadinene. Det er nemlig et land, ikke et band. De tre parallellogrammene på flagget er for øvrig blader fra en Tradescantia fluminensis 'Quadricolor'. En fin plante som trenger mye vann, men man nå for all del ikke vanne i potta, men i skålen under. Det var dagens plantetips. Det kan fort komme flere.

Kl. 16.30:
Nå er Innlandet Høyre i gang med å drepe ulver, så da kan vi heller spille "Hvilket land har dette flagget?"

Kl. 16.35:
Ine snakker! Og hun snakker om næringspolitikk, ikke utlandet. Jeg liker henne kjempegodt når hun snakker om utlandet, det er ikke det, men det er så bra når hun også engasjerer seg på andre politikkfelt. Ine bor i bydelen min, Gamle Oslo. Det er jeg stolt av.

Kl. 16.40:
"Ukraina", svarte Tonje som jobber i Høyres Hovedorganisasjon, og det er så sant som det er sagt. 
Da må vi skru strikkene til, og vi spør "hvilket land har nå dette flagget?"


Kl. 17.00:
Sandra Bruflot er ikke bare en usedvanlig flink politiker som fra høsten av skal sitte på Stortinget, men hun er også en som mestrer kunsten å kombinere strikk, drikk og politikk. Hun har snakket om at man må se på petroleumsbeskatningen, og dermed har hun pådratt seg to dissenser fra Vestlandet. Men hun snakker også om at sexkjøpsloven bør endres. Erna er som nevnt uenig, så dette blir et spill for galleriet, men av og til må man spille der også når partiledelsen har henvist en dit.

Kl. 17.05:
Dødt løp mellom Flydal og Gustavsen som begge svarte Gabon. Da må vi ha et tie-break i en superduell mellom disse to.  Siden jeg nå er tom for flagg som kan lages uten å klippe i stykker disse rare strikkene, må jeg bruke konvolutten de kom i. 

Og vi spør: "Hvilket land har dette flagget?"


Kl. 17.20:
Ingen av duellantene har sendt inn riktig svar som er San Marino. Det gjorde imidlertid Gaute som jobber hardt med programendringsforslag og har sekretariert hele programprosessen. Jeg sender ham en vennlig tanke og gratulerer med dark horse-seier i den store finalen av "Hvilket flagg er dette?". 

Til i morgen må jeg finne andre bruksområder for disse strikkene.

Kl. 17.25:
Mens dere og jeg er opptatt av gummiflagg, pågår det debatt om fiskeripolitikk. Kystfylkene fra Vestland i sør til Troms&Finnmark i nord med unntak av Trøndelag, har fremmet og oppretholdt en hel haug med endringsforslag.

Det er en dristig øvelse. På den ene siden har jo disse fylkene særlig interesse av næringen og derfor vel verdt å lytte til, men på den annen side kan det å opprettholde for mange forslag, gjøre delegatene gretne. Om denne fylkesgjengen vinner den første voteringen, kan det smitte på resten av forslagene deres, men begynner de med å tape, skal de ha jobbet godt for å få gjennomslag.

Og hvorfor er ikke Trøndelag med på dette? Det lurer jeg på. Noen i Trøndelag som kan opplyse? Har de ikke blitt invitert med, var de opptatt på annet hold eller er de uenig i taktikk eller substans?  

Kl. 17.35:
En kjempeflink delegat fra Stavanger holdt innlegg om å si ja til sterkøl i butikk. Det er en selvransakende opplevelse for meg de gangene det viser seg at jeg er enig med Rogaland Høyre. OK, vi er på linje i olje- og gasspolitikken, men at de også skal ha blitt så liberal og løsrevet fra bibelbeltet at de vil løse opp i alkopolitikken? Nei, det er vanskelig å ta fullt og helt inn over seg, men jeg er i sum tilfreds.

Kl. 17.50:
Har noen en hushjelp eller en kokk å låne meg? Jeg har mat i kjøleskapet, men dette møtet er jo blottet for pauser. Når det ikke skjer noe i plenum, kastes vi automatisk over i delegasjonsmøter. Jeg er sulten som en ulv på skoleveier i Innlandet og har lyst på en øl.

Kl. 17.55:
Når jeg er sulten, blir jeg gretten. Det må dessverre skalden lide for. Han synger en selvlaget sang om voteringsordenen etter melodien til "O helga natt", og det er bare kleint. Jeg skrur av lyden og bruker tiden på å se om Foodora har noe de vil sykle hjem til meg.

Kl. 18.00:
Slottet har sendt en hyggelig hilsen der de takker for hyggelig hilsen. Det er hyggelig med folk som takker når de får hyggelige hilsener. Samtidig har lovene blitt endret etter at vi gjennomførte Quiz Back, men de har ikke sagt noe om hvem som vant quizen. Det kommer nok senere.

Kl. 18.05:
Nå forteller Henrik om hva redaksjonskomiteen har drevet med. Det har nok vært en spennende reise. Nå skal vi votere. Det betyr at vi må ha kontroll på alle fanene og skjermene våre, for dette foregår ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge. 

Kl. 18.35:
Vi har vedtatt at vi vil ha juleøl i butikk! Mot partiledelsens stemmer, så det blir ikke noe av, men vi har nå i det minst fått sagt fra, da.

Kl. 18.55:
Disse voteringene er jammen slitsomme. Kystfylkene fikk flertall for en haug av de mange endringsforslagene sine, takket være utflyttede kystfolk, byfolk som liker fisk, folk som jobber med fisk og statsråder som kommer fra fylker hvor det jobber folk som er opptatt av fisk. Ellers har vi vedtatt å konsekvensutrede LoVeSe, og vi skal ikke gå gjennom og evaluere petroleumsbeskatningen. Så var det et og annet på landbruk, men vi skal ikke skyte flere ulver enn vi mener vi skal skyte i dag. I sum en ok dag på jobb. Vi får nok om kort tid vite hvordan partiledelsen tolker disse vedtakene, og hva de har lyst til å betrakte som bindende vedtak og hva de oppfatter som spennende innspill de tar med seg videre i arbeidet.

Kl. 19.00:
Nå diskuterer vi eldrepolitikk. Det må jeg følge med på. Jeg er nemlig sannsynligvis på mitt siste landsmøte på en stund. Jeg takket nei til gjenvalg til Oslo Høyres hovedstyre i januar, og er ikke på jakt etter nye verv. Det betyr at neste gang jeg kan sikte meg inn på landsmøteplass, må jeg ha kuppet Senior Høyre. Det skal jeg nok få til på et vis, men det er jo lenge til så mye kan skje.

Kanskje Høyre åpner for livebloggere på pressekvoten med subsidiert hotellrom og rikelig tilgang på ølbonger? Større undere har skjedd før.

Kl. 19.10:
Jeg har fått burger og fries på døra! Jeg skal aldri noen gang bo et sted der ikke Foodora og Wolt kan sykle mat hjem til meg, eller der det ikke er lov å leie Voi, Tier og andre sparkesykler. 

Dette er Boss Burgeren til Kverneriet, og som tilbehør har jeg valgt parmesan- og persilledryssede fries. Skalden holder nå på med et eller annet med strikkene, og dette er virkelig bare teit.

19.20:
Ting jeg savner som jeg ikke får på digitale landsmøter:

  • Sjokolade fra servicekorpset, i store mengder og utenfor tur
  • Twist fra Trygge Barnehager som alltid har stand i foajeen, og har lært at banansjokoladene skal holdes av til meg
  • Iskalde vannflasker fra KLP
  • Lunsjpauser
  • Bar som åpner tidligere enn de hadde forespeilet seg fordi de ikke trodde at Høyre-folk kunne være øltørst allerede i 14-draget.

Kl. 19.40:
Nå er Unge Høyre i gang på økonomikapitlet, og jeg elsker dem! De er bekymret for ikke bare skole, helse og jobb, men for statens finanser også. Det er så deilig å endelig høre noen som ikke bare er opptatt av å øke utgifter med stadig nye, spennende prosjekter. 

Kl. 19.45:
En fylkesleder i Unge Høyre føler aldri at hun/han har så mye makt som når finansministeren tar replikk på innlegget ditt. Jeg fikk ikke med meg hva Jan Tore sa for jeg ble så fascinert over hvor solbrun og frisk han så ut. Jeg vet at han gjerne tar et havbad, også når vanntemperaturen forteller at det er mye smartere å kose seg inne med rødvinsflasken. Det kan være noe der. Uansett klarte Hassan, leder i OUH, seg strålende, Jan Tore også.

Kl. 19.50:
Nå skal vi votere igjen, enda jeg fortsatt har noen fries igjen og attpåtil fikk en plante levert på døra som må pakkes forsiktig ut.

Kl. 20.00:
Der ble vi jammen ferdig med voteringen på økonomikapitlet, og med det er vi ferdig for dagen - to timer før tiden. Vi har vedtatt at oljefondet ikke skal brukes som et politisk verktøy, at staten ikke skal selge seg ned i Equinor og stemte ned et forslag om at ved forvaltning av statens eierskap, skal det gjøres en vurdering av klimarisiko.

Da skal jeg pakke ut den nye, sjeldne grønnplanten min, og så skal jeg jammen ta meg en øl. I morgen er jeg på plass fra klokken 9 for en ny og helsikes lang dag.

Kommentarer

  1. Svar
    1. Sorry, Gust slo deg på målstreken.

      Slett
  2. Svar
    1. Det er en by i Polen, ikke et land.

      Slett
    2. Westfalen? Hvis tidligere land teller

      Slett
  3. Nope, og Westfalen har aldri vært eget land, bare et tullerike som Napoleon fant opp på begynnelsen av 1800-tallet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes