Landsmøtedag 3: Trygg, tryggere, tryggererest

Denne posten handler om hvordan landsmøtet fortonet seg lørdag 11. mars. Hvis du vil lese om hvordan en søndag på landsmøtet foregår, er dette stedet å gå.
--------------------------

Kl. 09.05:
Dagen starter med Knut Arild Hareide. Det er jo også en start på dagen, men jeg har kaffe og iskaldt kildevann fra KLP som jeg kan bruke til å skylde ned paraceten min med.

Jeg har også fått både frokost og mosjon, for i frokostsalen var det gjort sånn at gafler var plassert på den ene siden buffeten og kniver på den andre, så da ble det litt gåing. Onkel Thon hadde stekt opp både bacon, omelett og sveler, og tante Thon hadde fyrt opp blenderen og mixet de artigste energishots, så nå er jeg klar.


Kl. 09.10
Knut Arild sier at "hva skulle vi gjort uten Svein Flåtten i budsjettforhandlingene?", og det er et så godt retorisk spørsmål at jeg klapper intenst og litt bekymret, for hva skal vi gjøre uten Svein Flåtten når han nå går ut av Stortingsgruppen?

Hareide sier også at han respekterer fullt og helt at Høyre må ta egne standpunkter basert på egne debatter og politikk. Han la ikke til at i noen av sakene er KrFs standpunkter i de samme sakene basert på en helt annen overbevisning og viktighet enn Høyres standpunkter er, så derfor må KrF få gjennomslag, men den kommer vi nok tilbake til i regjeringsforhandlingene etter valget.

Kl. 09.25:
Da er Hareide ferdig, og kan tusle videre ut i verden. Kanskje han skal i Holmenkollen og se på femmila? Det ville jeg gjort, eller rettere sagt: Jeg ville nok sittet i leiligheten min som har utsikt til Holmenkollen og sett femmila på TV.

Kl. 09.30:
Monica Mæland er næringsminister og tapte loddtrekningen om hvilken statsråd som skal innlede lørdag morgen.
Hun har med fine fotografier av folk som sveiser og andre som snakker i mobiltelefon og noterer ting på papir. Det er nemlig det folk gjør på jobb, og i Høyre liker vi at folk er i jobb for da får vi skatteinntekter vi kan bruke på masse vi ikke har tenkt vi burde bruke penger på, før vi kommer på landsmøtet og får lov til å gå bananas med statsfinansene.

Kl. 09.40:
Monica sier at Norge kan bli et grønt fremtidslaboratorium. Hvis hun sier det, kan vi vel det selv om det høres litt skummelt ut.

Litt som i den sterkt undervurderte George Clooney-filmen "Batman & Robin". Da holdt en vitenskapsmann på med rare eksperimenter som gikk ordentlig, ordentlig galt og sånn ble superskurken Poison Ivy (spilt av fantastiske Uma Thurman) skapt, og hun allierte seg med Dr. Ice, spilt av selveste Arnold S.. Det var likevel en nokså grei sak å ordne opp i for Batman/Clooney, for han hadde ikke bare fått seg sidekick i Robin (spilt av Chris O' Donnel) men også en liten Batgirl! Alicia Silverstone kicket ass på Poison Ivy og sa "Chicks like you give girls a bad name", og så var det atter fred i Gotham.

Kl. 09.55:
Så skulle det altså gå to møtedager + 54 minutter før noen nevnte innsigelseskåte fylkesmenn. Det er Høyre-rekord, og delegaten fra Buskerud kommer garantert til å få blomster av servicekorpset.

Kl. 09.50
Vi er nå inne i en sekvens som man har kalt "Sikre og skape arbeidsplasser". Det er en formulering jeg ville språkvasket litt på og byttet om på verbene, men jeg er ikke lenger Høyres offisielle landsmøtespråkvasker, og det er en skjebne jeg bare må leve med. Det må også landsmøtet, og konsekvensen er at vi blir utsatt for mange dokumenter der man nærmest konsekvent har valgt å sette punktum mellom hoved- og leddsetninger. Det klør hos meg. Fordi det er bedre å skrive ut setningene.

Senere skal vi ta for oss partiets rystende omgang med kommareglene.

Kl. 10.00:
Nå skal det dissensduelleres om punktet som sier at vi vil "konsekvensutrede Nordland VI og VII og Troms II. Margunn Ebbesen er stortingsrepresentant for Nordland og synes vi skal det, mens Jana Hoff fra Hordaland er mot.

Jana tilhører en liten, men eksklusiv gruppe av trøndere som har flyttet til Bergen og trives der. Det finnes to andre, og det er Gustav Lorentzen (aka Ludvigsen) og Idar Vollvik (Chess, Ludo, konkurs).

Jeg synes man kan bore litt olje andre steder enn langs vestlandskysten, men er ikke helt sikker. Her kunne jeg trengt mer informasjon. Kanskje vi kan ta dette i prinsipprogrammet? Jeg tror jeg skal bruke Henrik Asheim som stemmeleder her.

Kl. 10.05:
Nå leste ordstyrer et dikt som skulle være et artig sideblikk på eggdonasjonsdebatten i går, men bare førte til spredt latter og enda flere sure fjes. Jeg gå ut og henter meg kaffe og ser om jeg finner hvilepulsen min igjen.


Kl. 10.30:
Det er croissanter utenfor landsmøtesalen! Løøøøøp!

Selv er jeg ikke croissant-fan, selv om jeg skulle ønske jeg var det. Jeg har prøvd å spise dem som de er, med smør, sjokolade, ost og skinke, men det blir bare kliss og fett på fingrene. 

Kl. 10.45:
Nå behandler vi resolusjon som heter "Internasjonalt samarbeid er viktigere enn på lenge". Denne resolusjonen handler om at det skjer mye rart, skummelt og skremmende rundt om i verden, og for å få bukt med alt dette, må det internasjonalt samarbeid til.

Kl. 10.50:
Dette blir den eneste debatten der det blir tilløp til migrasjonsdebatt, men vi er ganske liberale på dette området. Arbeidsdelingen i regjeringen er ganske klar, og jeg trives godt som good cop akkurat når det gjelder innvandring.

Kl. 10.50:
Også sier vi masse om Nato, da. Høyre digger Nato om mulig enda mer enn vi digger EU. Vi klarer lett som bare det å vedta at vi mener at EU-medlemskap ville vært bra for Norge. Det er jeg oppriktig stolt av.

Kl. 10.55:
Oslo Høyre har et endringsforslag som modererer de allerede nokså moderate formuleringene om migrasjon. Vi foreslår blant annet å stryke formuleringer som "ukontrollert migrasjon", og vi vil at det skal stå at Norge skal aktivt bidra i arbeidet for velfungerende grensekontroll i Schengen, også slik at enkeltland ikke må bære en uforholdsmessig stor del av byrden.

Vi kommer til å tape akkurat den formuleringen med flying colors, som Bård Standal sier, men det får vi heller gjøre. Pussig det, at jo lenger unna folk bor asylsøkere og flyktninger, jo mer skeptisk er de.

Kl. 11.05:
Da har vi vedtatt at vi er for EU og Nato og for kontrollert migrasjon. Oslo blir sett som en gjeng hippier i debatter om innvandring, hijab og sånt noe. Jeg lurer på om vi kanskje skal begynne å fremme forslag under andre fylkers navn. Vi merket faktisk i går en klar fremgang for Oslo Høyre i voteringene da ordstyrer sluttet å si hvilke fylkesforeninger som sto bak forslagene. Noen vil si at Oslo Høyre har en omdømmeutfordring internt, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

Kl. 11.40:
Hva gjør man når man bare har to minutter til rådighet? Jo, man får noen man kjenner til å ta replikk og stille et par positive, men småkritiske spørsmål, og dermed får man et helt minutt til å argumentere på. Ingen gjør dette bedre enn hordalendinger. Gratulerer til Erik Skutle og Peder Sjo Slettebø!

Kl. 11.45:
Dette er Syver Hanken, Sunnmøres for tiden største Høyre-sønn. 

Han har vært med på å dødkjøre bilen til Bare Egil Band, og denne hendelsen i Arendal i august i fjor, kan ha vært inspirasjonen til at han nå er sterk tilhenger av Uber. 

Merk dere navnet, folkens.

Kl. 11.55:
Dette er til dere som er her på Gardermoen:
Er det noen av dere som har husket å ta med noe ordentlig sjampo og conditioner (det vi kalte balsam før i tida), og kunne tenke å dele en spiseskje av hver med meg? Jeg må vaske hodet mitt før landsmøtemiddagen i kveld, og Onkel Thons kombinerte kropp&hår-mikstur får hår til å bli få en konsistens som en gryteskrubb.

Noen? Hjelp? Send meg melding eller legg igjen kommentar under

Kl. 12.00:
Nå skal vi spise lunsj i to timer, og når vi kommer tilbake, er det enda flere som har sitt å si om hvordan alle disse arbeidsplassene skal skapes og sikres. Blant annet meg. Jeg skal holde dere orientert, og mens jeg er på talerstolen, får en gjesteblogger i oppdrag å dekke de høytidelige to minuttene jeg er på scenen.

Kl. 12.45:
Da ble det laks for tredje dag på rad. Onkel Lerøy gir og gir. Vi skal sikkert vedta noe om at oppdrettsnæringen er viktig for å skape og sikre arbeidsplasser i distriktene.

Kl. 12.55:
Nå kommer jeg til å tråkke godt over grensen over hvor upassende og plump man kan være.

For en times tid siden sendte jeg ut et generelt nødrop om hårvaskeprodukter, og mediene hørte mitt svar: Klassekampens utsendte fortalte at han hadde med seg gode Redken-produkter. Jeg stjal små dessertskåler i lunsjen, og da ble det sånn:

Min eneste unnskyldning er noe generell babling om consenting adults og sånn.


Kl. 13.05:
Nå trenger vi kattebilder, og det kommer i real time. 
Dette er lille Livia som jobber som katt hjemme hos meg, og kattevakt Tore har akkurat nå sendt dette bildet av henne. Snille Livia. 

Baderomsmatten har jeg strikket selv av tre tråder tykt bomullsgarn (Drops Paris) og pinnenr. 10.

Kl. 13.20:
Dørbank på Jessheim vs. Femmila på TV: 0-1. 

Kl. 14.00:
Hva gjorde folk på landsmøter før vi fikk wifi og mulighet til å se femmila inne i salen?

Fulgte de med på alle debatter, tok notater og reflekterte over det de hørte?



Kl. 14.10:
Nå er det min tur!

Kl. 14.15:
Da har jeg brukt mine to minutter på å fortelle at det er lurt å ha med et punkt om søndagsåpne butikker for det hadde vi i 2013, og vi klarte å forhandle med samarbeidspartiene likevel. Tok noen bilde av meg? Nei? Ingen? Joda! Helge i Oslo Høyre tok bilde av meg mens jeg sto der og brummet.



Partiledelsen vil helst ikke at vi skal si noe om søndagsåpne butikker i programmet, så vi taper nok denne voteringen også.


Kl. 14.30:
De desidert beste talerne på landsmøtet er de fra Unge Høyre, og da er det ikke sånn "de er flinke til å være så unge". De er nemlig flinkere til å formulere seg, til å komponere innlegg, fylle det med interessante fakta og fremføre det de mener. Når man har to minutter, er det helt avgjørende for å få gjennomslag.


Nicolai Langfeldt er leder i Oslo UH og er en av disse som går langt utenpå langt mer erfarne delegater. Han holdt et godt innlegg om hvorfor skattelettelser er viktig og fikk masse applaus.

Kl. 14.40:
Da er det tid for en gjesteblogger!


Torbjørn Sølsnæs er en bekjent av meg, og bekjente skal man ta vare på. Derfor får han nå digitalt handlingsrom til en liten visitt på min blogg, og den kommer her:

Det Knut Arild Hareide ikke hadde kapasitet til å tenke på da han i morges sto som en kjerub og velsignet oss med lykkeønsker på en seng av verdier, var at denne gjengen fort vekk kunne komme til å rokke ved selveste annerledesdagen. Egentlig er det ikke noe nytt ved det, da Høyre jo har vært for søndagsåpne butikker like lenge som vi har vært for å gi mest til dem som har mest fra før.
Men, vent? Er det virkelig slik at Høyre kanskje ikke lenger skal ha politikk på dette området? Svaret på det er sørgelig nok ja, siden programkomiteen i sin begavelse kom til at dette kunne bli i kraftigste laget. Men her skal det kjempes, som om det sto om bevilgninger til hangarskip.

Helten i denne historien er ingen ringere enn bloggeren selv, som entret talerstolen som en virvelvind av en orator, som ganske på sin plass pekte på at denne endringen i politikk verken hadde vært utsatt for partihøring, grundig behandling eller lovavdelingsbehandling i Justis- og beredskapsdepartementet. Og selv om det er mange fylkespartier som synes søndagsåpne butikker er superviktig, så kan det faktum at ikke alle fylkespartiene har sendt inn noe, lett kan oppfattes som at folk synes dette er vanskelig å endre politikk på og at dette derfor bare bør være som det alltid har vært og ferdig med den saken. Det er i alle fall stor usikkerhet om dette - selv fikk jeg mange sterke nikk da spurte noen utvalgte delegater fra et ikke navngitt fylke, hvorvidt de var usikre og kjente seg ukomfortable med denne politikkendringen.

Nå skal det kjempes! Forbrukere i alle fylkespartier: foren eder!

Kl. 14.50:
Forslaget om å tillate søndagsåpne butikker falt, og fikk ca. 40 prosent av stemmene, så vidt jeg kunne se. Jeg begynner å få virkelig store forventninger til alt vi nå skal få i retur fra KrF. Makan til kryping for et nisjeparti for spesielt interesserte er det lenge siden jeg har vært tvunget til å være med på.

Kl. 14.55:
Joda. Nå har vi vedtatt et punkt som heter at Høyre vil "arbeide for mer bruk av tre i private og offentlige nybygg". Vi er jammen blitt litt av en gjeng, her vi sitter.

Kl. 15.05:
Nå har vi vedtatt en kryptisk formulering: "Modernisere regelverket for å sikre at nye digitale plattformer innen delingsøkonomi kan tas i bruk". Dette er i realiteten en votering for og mot Uber og sånt, og partiledelsen stemte samlet mot, men tapte for et landsmøteflertall som enten var forvirret eller veldig moderne og liberal. Muligens en miks.

Kl. 15.10:
Nå stemte jeg mot å beholde distriktsvise melkekvoter som et landbrukspolitisk virkemiddel, og to sekunder etter fikk Oslo Høyre flertall for å fjerne målet om at 15 % av norsk matproduksjon skal være økologisk.

Nå begynner denne festen å ta seg opp! Kanskje vi kan få satt ut noen gauper, jerv og ulver rundt omkring samtidig?

Kl. 15.15:
Jeg skal fremme et forslag om at Eirik Lae Solberg får lov å være ordstyrer alene resten av landsmøtet. Han er rolig, fast og har stålkontroll på voteringsrekkefølger. Det er nemlig ikke alltid lett - ta det fra en som har vært ordstyrer tre ganger på Oslo Høyres årsmøte.

Saken er at til ett og samme punkt kan det komme mange forskjellige forslag. Da gjelder det å vite hvilken rekkefølge man skal ha og om det er forslag som naturlig vil falle dersom andre blir vedtatt.

Og her er altså Eirik, som til daglig er leder for Oslo Høyres bystyregruppe, suveren og stødig.

Kl. 15.25:
Nå har vi vedtatt at vi skal bruke beiting som et tiltak mot gjengroing.



Dette er en gjeng som ror. Dem skal vi sende sauer og geiter etter.


Kl. 15.30:
Nå er Anniken Hauglie på talerstolen for å snakke om temaet "Trygghet for hjelp når du trenger det". Også hun har tatt masse bilder av folk for å vise at vi jobber fælt for at de som sliter skal få det bedre.

Trygghet er liksom greia nå. Jeg ledet selv et analyseutvalg i Oslo Høyre i fjor, og vi konkluderte med at 2017-valget ville kunne bli et valg der det å føle seg trygg kunne bli viktig for velgerne. Jeg kan ikke huske at vi anbefalte at vi skulle bruke ordet "trygg" i alle mulige sammenhenger, men det gjør vi nå uansett:

I går behandlet vi programkapitlet "Raskere frem og tryggere hjem", nå er det altså "Trygghet for hjelp når du trenger det" og senere i dag skal Ine Eriksen Søreide innlede om "Et trygt land".

Senere i kveld skal vi spise middag i trygge omgivelser (med PST og Verisure luskende langs veggene både inne og ute), og så skal vi sove trygt og vite at om vi ikke våkner, vil en flink fylkessekretær vekke oss så vi er trygge på å rekke å være i salen til møtestart.

Kl. 16.20:
Masse forskjellige forslag om litt strengere sykelønnsordning har falt i tur og orden, bortsett fra et lite, unnselig forslag om å sette ned et utvalg som skal se på sykelønnsordningen. Det er et såpass diffust forslag at det ikke kommer til å bli fulgt opp siden det er uklart om det er Høyre eller regjeringen som skal sette ned utvalget.

Det er jo ikke sånn at man kan komme i ettertid og spørre landsmøtet "Hei dere, da dere stemte for det og det forslaget. Hva tenkte dere på da?" Landsmøtet kan sannsynligvis ikke svare på det nå engang.

Kl. 16.30:
Da har vi gitt Sjur Minnebrekkes Lindepris til noe som heter Agora. Det er en organisasjon som driver med sånne ting som gjør at de får pris. Og blomst og diplom.

Kl. 16.40:
I hotellbaren spiller de nå en bossanova-versjon av Rolling Stones' "Beast of Burden". Det har vi nok fortjent. 

Kl. 16.45:
Da er det forsvarsministerens tur til å si ting som skal få oss til å føle oss trygge. Også hun har bilder av forskjellige folk, men mange av disse har hjelm og uniform og avanserte våpen vi kan bruke når russerne kommer. 

Kl. 17.00:
Se på han her:
Sånn bortsett fra skjegget, er ikke det han som reklamerer for VitaPro under mottoet "Det funker for meg"?

Altså ikke Håvard Bakke, men han som jogger og spiller amerikansk fotball og er kjempesterk fordi han abonnerer på piller uten dokumentert effekt og så bryter ut i sang?

Kl. 17.10:
Sneak peak på generalprøve på kveldens underholdning. Solveig og Hilde; dette blir bra!




Kl. 17.20:
Mange stortingsrepresentanter går av etter denne perioden, og de takkes av nå. Jeg kommer særlig til å savne Torbjørn Røe Isaksen og Svein Flåtten - for øvrig ingen nevnt og ingen glemt. 


Kl. 20.15:
Nå er det landsmøtemiddag, og se det bordet vi har klart å samle!
Ellen Christine, Michael og Pia!

Torbjørn, Jenny og Øystein

Nicolai og Camilla
Også er det Ole Michael og meg. 



Hjelp, nå kommer Se & Hør. Husj. 

Kl. 20.25: Annonse
Håret mitt er sponset av Klassekampen. 


Kl. 20.35:
Landsmøtemiddag funker sånn:
A) Kongens skål. På vårt bord vant Kongen 7-3
B) Band spiller "Boys of Summer"
C) Gen.sek. John-Ragnar sier noe om kamskjell, indrefilet og creme brulee
D) Erna sier at dette er det beste landsmøtet EVER!




Der er vi nå. Brødet er spist, så nå bør det være kake igjen. 

Kl. 21.25:
Som tiden går når man spiser kamskjell!

Men nå er det hovedtale, og Ine holder den. Og hun gir så f... i alle konvensjoner og tvinner hele landsmøtet rundt lillefingeren sin. Dette er umulig å beskrive, hun er fenomenal!


Kl. 22.35:
Overraskelsesinnslag!

Sånne husband er ofte litt kleine, men når man klarer å samle sammen virkelige klassemusikere ledet av Maria, gen.sek. i Unge Høyre på vokal, må det bare bli bra, og fy søren så bra!

Det ble så bra at jeg glemte å ta bilder, så dere må bare tro meg. 





Kommentarer

  1. Balsambehovet bør rettes som bestilling til de som har meldt seg på konseptet «Farve Romerike blått» i lunsjen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes