Landsmøtedag 4: Stø kurs mot utgangen

Kl. 09.00:
Heiheihei, dere! Jommen er jeg ikke på plass og klar for både blogging og voteringer over alskens pussige ting. Første punkt er kontingent, og den ble enstemmig vedtatt uten noe tøys eller debatt. Sånn bør vi fortsette resten av dagen så resten av dagen kan komme før vi vet ordet av det.

Kl. 09.25:
Jeg er visst i avisen i dag. Sånn kom det i stand:
Dessverre ble ikke den grensesprengende lojaliteten jeg demonstrerer her belønnet med mer enn én liten brennevinsbong, og den ble ikke en gang brukt. Men takk skal du ha, Odd. Du er en snill og flink pressesjef!

Kl. 09.30:
Når vi skal bruke tid på å snakke om trygghet i alle former og fasonger, kan temaene sprike litt. Nå har vi på rad og rekke hatt innlegg om skredvarsel og avkriminalisering av sexsalg. Sånn blir det i Norges viktigste politiske verksted. Kaospiloter vil ha stor glede av å følge med på landsmøter.

Kl. 09.50:
Nå er vi over på forsvarsdebatt, og i Høyre er minst to temaer obligatoriske. Noen gamle HV-offiserer må si at HV er kjempeviktig og vi må ikke finne på å legge ned Heimevernet, og delegater fra kommuner der det ligger militærleire må si ting som at det selvsagt er forsvarets behov som skal styre forsvarspolitikken, men man må jo også huske på at for å kunne forsvare landet må det bo folk i hele landet og uten de sivile arbeidsplassene i militærleirene, vil kommune X bli avfolket og da er det jo bare for russerne å rulle inn.

I år snakkes det også mye om hvor mange prosent av BNP som skal brukes på forsvar, og da er 2 et fint tall. Så langt er vi visst enige, men så er det et spørsmål om når dette skal gjennomføres. Da vil noen ha 2024 og andre synes at det er fryktelig tidlig og umulig å realisere dersom vi skal fortsette å bruke penger på andre viktige oppgaver, og andre viktige oppgaver er det nok av.

Kl. 10.00:
Dette er Øystein Sundelin. Han er en bekjent av meg som jeg fra tid til annen møter, og da spiller vi Ryktet Går og ler av folk som ikke kan tegne bacon eller doruller. 

Her står han og snakker om at det er viktig å ha et godt forsvar i disse tider der Sovjet kan invadere Krim uten at det får noen særlige konsekvenser. 

Kl. 10.10:
Ny dissensduell på gang. Ikke alle i pressen er like overbevist om verdien av disse duellene, men det er nå gøy å prøve nye ting.

Nå er det dissens om et forslag som et mindretall i programkomiteen ønsker og som lyder slik:
"Gjeninnføre kravet om at bruk av overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll forutsetter at informasjonen omhandler forhold som ville gitt grunnlag for kommunikasjonskontroll i første omgang."


Heidi Nordby Lunde støtter dette punktet og duellerer med Hårek Elvenes som er mot. To flinke folk, og jeg heier på Heidi. Jeg gjør som regel alltid det.

Kl. 10.20:
Neimen, se her! Endelig noe som lykkes for meg!



Kl. 10.30:
Haagen Poppe er et navn du skal merke deg. Flink politiker som dessuten var forsanger under nasjonalsangsyngingen på torsdag. Beste forsanger ever!


Kl. 10.40:
Nå skal vi votere for og mot ting som skal gi et etterlatt inntrykk av at Høyre brenner for trygghet og at hvis du også synes det er bedre å være trygg enn utrygg, må du stemme på oss.

Alle de andre partiene lager bare utrygghet. So sad.

Kl. 10.50:
Frank Jenssen er leder for redaksjonskomiteen og snart skal han attpåtil bli fylkesmann i Trøndelag! Min grandonkel har også vært fylkesmann i Trøndelag, men han fikk bare styre den sørlige delen av landskapet.

Kl. 11.15:
Oslo Høyre har så langt i dag tapt omlag 948 voteringer, og vunnet én, nemlig å legge til et punkt som heter at Høyre skal "være pådriver internasjonalt i kampen mot barneekteskap og tilby bistand til utvikling av juridisk rettsvern mot tvangsekteskap og opplysningsvirksomhet for å få foreldre til å slutte med slik frihetsberøvende praksis".

Da vet dere hva som kommer på buttons og flyveblader på valgkampstanden på Karl Johan. Det blir store buttons i år.


Kl. 11.30:
Ny hovedinnledning, og denne gangen er det Trond Helleland. Han har jeg vært på fest med i Karasjok for veldig lenge siden, den gang han var leder i Unge Høyre. Det var årsmøte i Finnmark Unge Høyre, og årsmøtefesten var på det lokale diskoteket Costa Nok.

Men nå er han parlamentarisk leder og da får man holde en av hovedinnledningene. Nå tenker dere at han også har bilder av mennesker i ulike demografiske kategorier, men neida. Han har funnet bilder av roboter og mennesker som lager roboter, for roboter er det vi skal leve av når robotene er ferdige med å pumpe olje.

Kl. 11.35:
Temaet for innledningen til Trond er "Fornye, forenkle og forbedre" for det er en greie vi driver med.
Jeg liker så godt slagord med bokstavrim på mer enn bare forbokstaven!

Forkvakle, fornærme, fornedre, forvirre, forlegge

Kl. 11.40:
Nå bare renner det inn med hovedinnledninger. Europaministeren forteller om alt han har gjort for Nord-Norge mens han har vært statsråd, og jeg lar meg forbause over alt han har fått til på tre måneder.

Også har han et flott bilde av en reinrumpe som jeg er ganske sikker på at han har tatt på

Båtsfjordfjellet.

Der var jeg heldig med bildeplasseringen.

Kl. 11.45:
Høyre er mangfoldig, altså. Nå har to menn i 50-årsalderen holdt innledning, men det er kjempetilfeldig. Bare se på bildet som Trond brukte i sin innledning for å vise frem Høyres mangfoldige kandidater!


Kl. 11.55:
Forgripe, fordufte, forbanne

Kl. 12.20:
Det finnes en god del stortingsrepresentanter som man ikke ser på avisenes forsider eller hører annen hver dag på Politisk Kvarter, men de gjør en veldig god jobb likevel. Å være parlamentariker handler om mye mer enn å krangle med andre politikere eller sladre med journalister i stortingsrestauranten.

Torill Eidsheim er en hardtarbeidende representant for Hordaland. Hun setter seg inn i sakene hun har ansvar for i Transportkomiteen og har en presentasjonsform som er behagelig og sympatisk. Jeg liker Torill og er glad hun skal fortsette på Stortinget også i neste periode.

Også er hun gift med Stortingets koseligste brumlebasse, Sigurd Hille.Kl.

12.40:
Da nærmer møtet seg slutten. Jeg synes det liberale fotavtrykket i programmet har blitt litt mindre og litt mer utydelig. Det er jeg lei meg for. Samtidig er det både tak og takhøyde i Høyre.

Jeg er sannelig ikke overbevist om at andre partier ville tillatt at en sånn som meg satt i salen og blogget slik jeg har gjort. I Høyre er det helt greit, og jeg har bare fått godord fra partiledelse og statsråder og ikke en eneste klage fra verken politikere eller ansatte. Vi satser på at folk har humor, og at han og hun som tar spøk for spøk og alvor for alvorlig, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig.

Så hva mer er det å si? Jeg er glad i og for Oslo Høyre. Der føler jeg meg enda litt mer hjemme enn i akkurat denne landsmøtesalen. Og jeg er så inderlig glad i Unge Høyre der jeg er medlem og kommer til å forbli medlem til de fysisk kaster meg ut fra taket i Høyres Hus.


Takk for meg for denne gangen! Og har du et artig event du vil betale meg masse penger for å liveblogge fra, er det bare å sende meg en e-post på kskjanes@gmail.com

Kommentarer

  1. Jeg har vært med i samme lokallag som Karen men ikke snakket så mye med henne og kjente henne ikke igjen på Oslo Høyres årsmøte og satt med skam for det en stund, men etter denne bloggen er jeg blitt mer kjent med en kommende avisredaktør som ser alt fra sidelinjen med ørneblikk og humor. Takk for at jeg fikk lese litt her. Hilsen Øyvind som er bydelspolitiker i samme lokalområde som Karen i Bydel Gamle Oslo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for pene ord, Øyvind! Vi sees på møte eller stand i Gamle Oslo Høyre, verdens beste bydelsforening.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes