Muligheter for konferanse

 
Kl. 13.30:
Ooooookei. Da er vi i gang med årets Høyrelandsmøte, dere. 
I år har Høyre løftet steiner, brutt opp gulvplanker, støvsugd råloft, soknet i innsjøer og sprengt mellomstore fjell, og 1200 Høyremennesker har myldret ut i retning Gardermoen. Her skal vi tilbringe helgen i en kjempekjempediger sal uten vinduer og ventilasjon.

I år er det nemlig ikke vanlig landsmøte, men MULIGHETSKONFERANSE! Dette blir stas. Det kan bli kaotisk og kjedelig, men mest sannsynlig stas. Håper jeg.

DISCLAIMER: Hvis du er ute etter nyttig informasjon om hva som blir sagt og vedtatt, må du gå et annet sted på internettet. 

Kl. 13.40: Dette har skjedd så langt:
Møtet ble åpnet av en konferansier. Det har vi ikke hatt før, men siden dette er en MULIGHETSKONFERANSE, er vi åpne for mindre justeringer fra normalen. Konferansieren het noe jeg allerede har glemt, men han hadde googlet informasjon om ordstyrerne og folk lo og så sa stortingspresident og ordstyrer Olemic at han har vært birøkter og da er stemning viktig. Så var vi plutselig i gang med å minnes døde og synge nasjonalsangen. Alt dette (minus det med konferansieren) er vi vant til, og vi vet godt at under åpningen skal vi reise oss og vekselsvis være veldig alvorlig og så veldig glad.

Og så kom Ravi! Høyres landsmøte er som en kroppsvarm plastelinaklump, uansett om vi er 350 eller 1200 deltakere. Vi vet at uansett hvilken underholdning som er valgt ut som åpningsinnslag, skal vi danse urytmisk på stedet, klappe i utakt og rope oppmuntrende og oppglødde ting. Så det gjorde vi, og Ravi sa at han pleide å få e-poster fra Erna og det setter han pris på, og da klappet og lo vi og så kom Erna. Hun sa velvalgte ting, og de tingene kan du lese om et eller annet sted, f.eks. på hoyre.no. 

Kl. 14.00:
Denne gigantiske hallen heter The Qube, og det er et navn man kan si både det ene og det andre om,  gjerne i en lengre tirade om ting Stordalen finner på i hotellene sine. For eksempel at folk vil føle seg avslappet og mild av å tilbringe en natt i et hotellrom som er neon-eplegrønt, eller at folk bare vil ha en eneste baconskive til frokost så det er ikkeno vits å steke mer fordi man kan bare legge skiven på speilegget. Eller at det ikke er minibar på rommet mitt!

Kl. 14.25:
Man skal være veldig full eller veldig dum for å gå glipp av slagordet for helgen. Her jeg sitter, kan jeg lese "Muligheter for alle" på 28 forskjellige lysskjermer uten å snu på hodet mitt mer enn ca. 30 grader. No shit! 28 ganger "Muligheter for alle" må gjøre inntrykk, og da har jeg ikke engang nevnt alle gangene det står i sakspapirene og i den uendelige mengden oppmuntrende og manende SMS-er som sendes ut fra landsmøteadministrasjonen, unnskyld; MULIGHETSKONFERANSE-administrasjonen. 

Kl. 14.30:
Har noen lyst til å komme med en brus til meg? Anyone? Jeg sitter på rad 8 og stirrer rett på t-en i "Muligheter'. KLP har forsynt meg og de andre deltakerne med vannflasker, men det er liksom noe eget med brus, da. Jeg vet at dere ansatte har en egen lounge der dere har fri tilgang på godterier og sockerdrycka, så hva med litt solidaritet med en tidligere kollega, lissom?

Kl. 14.45:
Dette er stortingsrepresentant Erik Skutle. Han mener at det er viktig å realisere mulighetssamfunnet. 

Kl. 14.55:
Dette er Stefan. Stefan mener det ikke er muligheter for alle her for han er vegetarianer og alt som selges i kafeteriaen er pølser og baguette med ost og skinke. Jeg er enig med Stefan. Mulighetssamfunnet må gjelde alle.
 
Kl. 15.05:
Vi skal behandle resolusjoner. Det er et artig ord som betegner enten masse eller nesten ikke noe tekst, og der innholdet sier noe om hva man er for eller mot, og så stemmer vi. Landsmøtet har bestemt at vi skal mene et eller annet om forsvar og hverdagsintegrering (hva nå det er) og noen temaer til. Hedmark Høyre sitter bak meg, og ingen derfra spratt illsint opp og foreslo en rovdyrresolusjon om at ulv må dø. Det er litt synd. Det hadde vært gøy å få stemt den ned en gang for alle.

Kl. 15.15:
På avstand ser dette ut som en blanding av Audun Lysbakken og tidligere nevnte Ravi, men det er altså Torbjørn Røe-Isaksen. Torbjørn er flink. Alle liker Torbjørn. 

Det jeg ber dere legge merke til på dette bildet, er selvsagt hvor mange ganger det står "Muligheter for alle" på dette bittelille utdraget av den kjempestore skjermen, men desto viktigere: Den påfallende mangelen på blomsterdekor på scenen. Dette er noe helt nytt og rart og ville aldri skjedd i Elis tid.

Kl. 15.35:
Livet som musiker er variert. Den ene dagen står du i studio og akkompagnerer Tone Damli eller Aleksander Rybak, en annen dag står du på Strømmen Storsenter og spiller mens Heine Totland synger. Og så kan du plutselig finne deg selv plassert helt, helt ute på siden av en kjempescene der du er henvist til å stå helt i ro uten å lage en lyd i 25 minutter mens Bent Høie snakker om helsepolitikk, for når han er ferdig skal du og resten av tremannsbandet spille softpop av Stevie Wonder som får Unge Høyre til å danse. 

Kl. 16.10:
Når man har hørt en del mennesker si et og annet om muligheter for alle, trenger man mat. Da går man til mulighetsbuffeten i foajeen og forsyner seg med agurk, blomkål og gulrøtter. Eller nachos. Jeg tok nachos for jeg trenger ikke så mange muligheter når det er nachos. Rykter sier at det blir tacos i kveld. 

Kl. 16.35:
Etter en times innslag om integrering der konklusjonen er at det må være muligheter for alle og bare Høyre kan gi dem det, er det på tide med et kor. Det er i og for seg noe nytt. Det nærmeste man kommer, er da Jørn Hoel sang Inkululeko på Høyres kommunalkonferanse for noen år siden. 

Siden jeg ville ha et best mulig bilde av koret, valgte jeg å finne en skjerm som tilfeldigvis ligger i hotellbaren for å få tatt det. 
Fint kor. 

Kl. 17.10. Det er pause. Her får dere bilde av ting noen gjør i pausen. Ikke jeg, da. 


Kl. 18.00:
Pausen er over, og nå har vi debatt om integrering.  Der sier folk at integrering handler om å gi muligheter for alle, uansett hvor man kommer fra. Så forteller man en liten hverdagsanekdote om en innvandrer man kjenner, og hvor fint den fikk det da vedkommende fikk muligheter. 

Anywaysann: Jeg har fått et gnagsårplaster fra KLP. De er snille og flinke i KLP, og jeg oppfordrer alle til å tegne sin pensjon der slik at jeg kan fortsette å få karameller, flaskevann, gnagsårplaster og handlevognpoletter.

Kl. 18.15:
ANAGRAMTID!

"Muligheter for alle". En fin setning med mange anvendelige bokstaver som kan stokkes om og danne helt nye setninger. 

Her er mine forslag:
AUFer grillet holme
Farlige meteorhull
Heltallige formuer
Forherliget allmue

og, ikke minst:
Hule teorem gir fall

Kl. 18.30:
På Høyres landsmøte har alle talerett. Også rødhårede, og de er ivrige på talerstolen, skal jeg fortelle dere. Dette viser at det nytter å gi muligheter for alle.

Kl. 18.50:
Vi har gjennomført vår første avstemming, og det var et forslag til forretningsordenen som handlet om å utsette behandlingen av forsvarsresolusjonen til i morgen siden vi skal ha en temabolk om forsvar da. Det virker som et smart forslag som kunne gitt en helhetlig debatt uten unødige pauser og avbrudd. Derfor stemte jeg mot. Det kan kanskje virke ulogisk, men jeg tenkte som så at når noe virker logisk for resolusjonskomiteen, skal neimen ikke jeg lage bråk.

Forøvrig kom avstemmingen overraskende på salen, så ca. 1/3 glemte å stemme og de andre brukte dels stemmeskilt og dels et tilfeldig ark de fant i all hast.

Min side vant selvfølgelig, så nå skal vi si ting både i dag og i morgen om at Høyre er forsvarspartiet og at vi ikke kan sitte stille og se på at Forsvaret forfaller. Noen skal nok si ting om Heimevernet også, for sånn pleier det å være på Høyres landsmøte. Jeg håper noen foreslår å bygge hangarskip.

Kl. 19.15:
Det skjer ikke så mye her. Folk går på talerstolen og sier ting som "fokus", "innsats", "viktig signal", "nødvendig signal", "avgjørende signal", "riktig signal" og "Heimevernet". Mange mener dessuten at det er viktig med tilstedeværelse i nord.  Jeg vurderer å ta opp mitt gamle forslag om å gjøre en byttehandel med USA der de kan få Finnmark, mens vi får de amerikanske Jomfruøyene i Karibien. Mulig det ikke er stemning for det i landsmøtesalen, men bare tenk på mulighetene!

Kl. 19.30:
Nå heves Mulighetskonferanselandsmøtet snart. Da skal vi ha delegasjonsmøte for at Oslo Høyres leder, Nikolai Astrup kan fortelle hva som skjer og hva vi skal stemme for og i mot.  Det er trygt, for da slipper vi å tenke mer på sånt. Lurer på hva Nikolai ville ment om noen kjøpte med seg en mulighetspils i baren og tok med på møtet.  Han er dessverre ikke på sosiale medier, så jeg får neppe svar fra ham før det er for sent på den ene eller andre måten.

Men så er det mulighetsmiddagsbuffet, og alle håper som nevnt på tacos. Deretter blir det mingling og babling og tjafs før jeg går og legger meg på det eplegrønne mulighetsrommet mitt.

Takk for fokus og god kveld!


Kommentarer

  1. Alt er som før med andre ord! Kos dere! :-)

    SvarSlett
  2. Hvordan blir Eurovision-rekkefølgen møtt i korridorene/barene på Landsmøtet?

    SvarSlett
  3. Dette har gått oss hus forbi. Jeg vil tro at vi mener at rekkefølgen ikke bør forhindre muligheter for alle, men dersom noe favoriserer Norge mer enn andre land og særlig Sverige, må vi ikke stille oss avvisende.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes