Landsmøtedag 3: Tristesse og transportetappe

Kl. 13.55:
Jammen ble vi ferdig i år også! Folk som har gjort komitéting underveis får blomster og ros av Erna, og så er vi endelig klar for å gå ut i dagslyset igjen. Det blir bra. Takk for nå, og takk for at du leser bloggen min.

Kl. 13.45:
Prisen gikk til Antisemitism Policy Trust. Dem kan du lese om her.

Kl. 13.40:
Sjur Lindebrækkes minnepris for demokrati og menneskerettigheter deles ut nå. Den går nok til noen som fortjener det. Å tro noe annet, vil være å trekke juryleder Janne Haaland Matlarys dømmekraft i tvil. 

Jeg vil snart hjem til katten min og strikketøyet mitt, jeg. 




Kl. 13.30:
Når kaffelattedrikkerfylkene snakker sammen uten at Lars Øy får vite det, skjer det ting. Nå har vi på løpende bånd vedtatt utslippsfrie havner innen 2030, el-fly innen 2025 og at el-avgifter for el-buss skal fjernes. 

De røde stemmene er fra urban opprørsgerilja. Vi er mange, tøffe og velkoordinerte. 

Kl. 13.00;
Jeg vurderer å si opp jobben og begynne å blogge på heltid. Se, som pengene strømmer inn!



Kl. 12.55:
Jeg er generalsekretær i fanklubben til Stefan Heggelund, faktisk så veldig fan at jeg ikke fikk med meg hva han sa fordi jeg var fullt konsentrert om å få tatt et pent bilde. 


Heldigvis strømmes landsmøtet på hoyre.no, så da kan jeg se innlegget hans senere. 

Kl. 12.50:
Håkon Flydal er leder i Oslo Unge Høyre, og vil lovfeste kravet om at nye personbiler skal være utslippsfrie fra 2025. 

Alle oss i den urbane kaffelatte-eliten klappet takfast, mens de andre murret på ulike dialekter. 

Kl. 12.45;
Servicekorpset leverer og leverer. 

Jeg lover å komme innom til uka, SATS. 

Kl. 12.15:

Grønnsaker med kesamdip?


Eller kransekake?



Det ble en miks. Viktig med et balansert kosthold. 

Kl. 12.05:
Vi har hørt to forhenværende rusmisbrukere synge og spille, fått hilsningstale fra EPP-president Joseph Daul og nå gikk parlamentarisk leder, Trond Helland på talerstolen til tonene av Donkeyboys’ «Crazy something normal». 

Kl. 11.35:
Hanne Eva Husebø Kristensen er mitt nye idol. Seriøst!


For første gang i Høyre-verdenshistorien, tar endelig noen opp hvordan katter har det i Norge. Hanne Eva er veterinær og vet at det er helt nødvendig å sterilisere katter, for ellers blir det enda flere hjemløse pusekatter som har det fælt. Hun vil også ha obligatorisk ID-merking av katter, og jeg kommer til å stemme for ALT hun foreslår. Det bør du også gjøre, delegat. 

Kl. 11.15:
Partikanin-chatboten leverer!




Kl. 10.40:
Ferdig med utenriks, over på klima. Da kommer det først en lang debatt om alt fra utslippsfrie havner til forbud mot biler som går på fossilt drivstoff, mikroplast og kollektivtrafikk.

Servicekorpset har visst glemt meg i dag. Lite sjokolade i omløp.

Kl. 10.25
Nå har vi vedtatt at vi vil ""Bidra til å bekjempe vold og undertrykking, og rette særlig oppmerksomhet mot utsatte grupper som kvinner, barn, religiøse minoriteter, personer med nedsatt funksjonsevne og seksuelle minoriteter."

Fint å få det på plass, så ingen er i tvil om at vi er snille også.

Vi har også stemt ned et forslag om at Norge skal melde seg ut av noe som heter ”Friends of Fish” i World Trade Organization. Vi er altså fortsatt venner av fisker, og det håper jeg fiskene husker når de skal svømme til stemmeurnene.

Kl. 10.20:
Nå skal vi votere over utenriksresolusjonen. Den heter "Utenrikspolitikk med muligheter for Norge", og det er fordi vi må ha med ordet "mulighet" i det meste vi vedtar. Det får oss til å fremstå som et offensivt parti, men på en positiv, ikke aggressiv måte.

Kl. 09.50:
Hei, Aftenposten!


Dere synes ikke språkpolitikken deres følges litt vel pertentlig når dere ikke en gang tillater dere å skrive «Erna er stjerna»?

Kl. 09.35:
Stortingsrepresentant Vetle Wang Soleim er fra Smøla, og han har ledet utvalget som har skrevet en uttalelse om utenrikspolitikk. 


Som dere ser, har han latt seg inspirere av gårsdagens graf (kl. 16.45) som viste hvordan landsmøteantrekk endrer seg i løpet av en helg. 

Her ser vi at andre kontinenter er langt mer velkledd enn Europa, selv på sitt beste. Vi må stramme oss opp, og derfor trenger vi EU til å samle og pådrive.

Kl. 09.15:
God morgen!

På Gardermoen har vi nok en dag åpnet landsmøtet med en trist-optimistisk sang. Denne gangen var det "I morgen" (også kjent som "Tomorrow") fra musikalen Annie. Elleve år gamle Alva sang, og folk gråt.

Dagen i dag skal brukes på utenriksting av ymse slag og en klimaresolusjon. Innimellom skal noen dele ut en pris til folk som trenger pris.



Ine starter dagen med å si pene ting om NATO. Det ble jeg rørt av. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ESC 2023: Klart for den store nordiske krigen igjen?

Landsmøtedag 1: Bra menneske søker makt

Landsmøtedag 2: Nå skal det tenkes